Intervju: Heilbornsk hjärngympa

Inspirerad av Nobelprisvinnarna i medicin har koreografen och filmskaparen Gunilla Heilborn gett sig ut på en egen odyssé i minnets och navigationens utmarker. Sina insamlade lärdomar presenterar hon i ett faktaspäckat och humoristiskt sceniskt föredrag.

Gunilla Heilborn säger att hon alltid har haft ett extremt bra minne. Nåja, undantaget faktaminnet. Att sammanfatta något hon precis läst om utvecklingen i Nordkorea är hon ”skitdålig” på. Däremot kan hon återberätta episoder från sitt liv in i minsta detalj, hennes bildminne och lokalsinne är prima och hon har lätt för att lära sig utantill.

Och Gunilla Heilborn minns tydligt första gången som hon hörde talas om 2014 års Nobelpristagare i medicin – en forskartrio som gjort banbrytande upptäckter om hur navigation och minne hänger ihop.
– Jag var på turné i Österrike och lyssnade på P1 på hotellrummet. Jag blev otroligt fascinerad av att den delen av hjärnan där vi har lokalsinne och navigation hör så tätt ihop med ens långtidsminne och episodiska minne.

Sedan dess har Gunilla Heilborn förkovrat sig i allt möjligt, högt och lågt, som har kopplingar till minne och navigation. Hon har besökt The Royal Institute of Navigation, övat in minnestekniker och stämt träff med en sjökapten som kan navigera efter stjärnorna. Dessutom har hon testat överlevnadsuppgifter i skogen som hon fått via en distanskurs i spårning. (”Att en sådan ges på nätet är ju hur knasigt som helst!”)

Nyligen reste hon till London för att intervjua taxichaufförer, eftersom studier visat att deras hippocampus, den del av hjärnan där lokalsinnet sitter, är större än hos andra människor.
– Jag besökte en skruttig taxichaufförskola som låg i två baracker bakom ett garage. Men de har det ganska mysigt; de sitter tre och tre och tränar rutter, en blundar och rabblar gatunamnen medan en annan ritar vägen på en karta och så kontrollerar den tredje om det är den närmaste rutten. Efter tre år av det får det göra ett slutprov och lyckas man heter det att man har ”The knowledge”. ”Bra titel!”, tänkte jag.

Chaufförerna beskrev det som att en parallell värld vecklar ut sig i hjärnan när ”the knowledge” väl satt sig. Men även de av oss i publiken som har svårare att hitta rätt väg i tillvaron kan känna igen oss i Gunilla Heilborns föreläsning – i alla fall den del som handlar om hur olika människor beter sig när de går vilse.
– Det finns skitmycket kul om det. Många går i cirklar, andra är mer målinriktade, så kallat ”direction oriented”. Det blir egentligen som en metafor för hela livet, för hur vi navigerar i omvärlden.

Du är ensam på scen denna gång, hur ser gestaltningen ut?
– Basen är att det är ett föredrag med projektioner. Men även om jag kan ha en torr text är det en rolig bild eller något annat, kanske en sång, som skruvar till det.

Du har fått guldbaggar för dina kortfilmer och även din scenkonst brukar vara koncentrerad, hur ska du få med allt detta under en timme?
– Äh, jag samlar alltid på mig hur mycket som helst, säger Gunilla Heilborn lugnt. Men det gör inget för jag är så himla bra på att slänga.

Text: Lisa Boda

Gunilla Heilborn är koreograf, konstnärlig ledare och filmskapare. Hennes verk präglas av stämningsfull rytm och skruvad, filosofisk humor. Hon försäkrar att publikens hjärnor kommer att växa av att se det sceniska föredraget ”The Knowledge”.

”The Knowledge” spelas på Dansens Hus 24-27 november.
läs mer och köp biljett