Jefta van Dinther är en av de senaste årens mest uppmärksammade svenska koreografer och dansare. Han är född 1980 och verksam i Stockholm och Berlin.
Jefta van Dinther har hyllats för sina föreställningar och tilldelats såväl Birgit Cullberg-stipendiet (2012) som Svenska Teaterkritikers danspris 2013. Hans verk leker ofta med olika presentationsformat och sträcker sig från traditionella dispositiv till installationer, från mindre intima föreställningar till storskaliga produktioner. Tillsammans med Cullbergbaletten har han tidigare gjort den omtalade föreställningen ”Plateau Effect” (2013) och ”Protagonist” som hade urpremiär 2016. Båda har tidigare visats på Dansens Hus.
Senaste gången han visades på Dansens Hus var 2017 med verket ”Dark Field Analysis”.
Bland Jeftas tidigare verk märks också The Quiet (2019), As It Empties Out (2014), THIS IS CONCRETE (2012), GRIND (2011), The Blanket Dance (2011), Kneeding (2010), The Way Things Go (2009) och IT’S IN THE AIR (2008). 2014 skapade han koreografin till och dansade i musikvideon till artisterna Röyksopp och Robyns låt Monument.
Van Dinther utexaminerades från Konsthögskolan i Amsterdam 2003 och blev därefter engagerad som dansare och arbetade med flera koreografer, bland andra Mette lngvartsen, Frederic Gies, Kristine Slettevold, Karen Levi, Ivana Muller, Leine & Roebana och Xavier Le Roy.
Van Dinther undervisar i koreografi vid olika internationella institutioner och utbildningsprogram. Han utsågs till lektor och konstnärlig ledare vid MA-programmet i koreografi på DOCH (Dans och Cirkushögskolan i Stockholm) mellan 2012-2014.
Sedan förra året är Jefta van Dinther huskoreograf för Cullberg. Nedan berättar han om sitt konstnärskap.
MER JEFTA VAN DINTHER

Jefta van Dinther gästar Oriopodden
Ett samtal om att göra sig tillgänglig för inspiration, den hårda dansvärlden, The Quiet, rörelsens betydelse i arbetet och mycket mer.
Producent: Fred Andersson

Tiden och förgängligheten – Jefta Van Dinther (2019)
Nordmark Pod får besök av koreografen och dansaren Jefta Van Dinther. Det samtalas om och att; The Quiet, personlig utveckling, stanna til, vart det hela börjar, man vet inte vad man håller på med, nåt som kokar, fuska med sinnena, zooma ut, förstå vad man håller på med, det är inte en tavla, scenkonst, extremt föränderligt, Grind, inne i en depression, han är så jävla stuck, åt ett annat håll, i det där landet, det finns ingen storyline, det transcendentala, varit nere i källaren, Cullberg, det blev så, bananskal, för många roller, koreografi för Robyn och Röyksopps Monument, tiden och förgängligheten och en ickerädsla.

Vem är Jefta van Dinther?
Läs en intervju med Jefta van Dinther där han berättar om sig själv och sitt konstnärskap.

Dansverket As It Empties Out (2014)
En lek med skalor, dimensioner och tid. Längd blir plötsligt höjd och djup blir till ålder. Föreställningen kan liknas vid en förvrängd fantasi där ljud, röster, kläder och rörelser läggs över varandra och får åskådaren att tappa orienteringen. Genom olika ritualer bjuder dansarna på en oändlig urladdning av känslor, uttryck och energi, men utan att nå ett vakuum.

Musikvideon “Monument”
Förutom dansföreställningar har Jefta van Dinther både skapat koreografi för och dansat i Röyksopps och Robyns musikvideo “Monument”.

Dansverket This is Concrete (2012)
Verket är ett samarbete mellan koreograferna och dansarna Jefta van Dinther och Thiago Granato. Det är ett meditativt och intimt dansverk som tar oss med till ett dansgolvslandskap där tiden satts ur spel. En koreografisk slowmotion övergår i high speed när Jefta van Dinther och Thiago Granato möts i en svettigt pulserande duett. Kropp, musik och förvrängda röster resulterar i en erotisk sammandrabbning som bjuder publiken på en handfull överraskningar. Verket turnerade i Dansnät Sverige år 2106.