En ikon som gästar oss
med två verk.

Cullberg presenterar i oktober två verk av den ikoniska koreografen Deborah Hay på Dansens Hus lilla scen. The Match med dansarna Adam Schütt, Agnieszka Sjökvist Dlugoszewska, Anand Bolder, Eleanor Campbell och solot The Man Who Grew Common In Wisdom från 1989 med Eva Mohn. 

Tisdag 8 oktober kl. 18.00 introducerar Cullbergs konstnärliga ledare Gabriel Smeets föreställningarna med den nya filmen Deborah Hay Alignment is Everywhere av David Young (20 min.) i Dansens Hus foajé.
Något du inte vill missa!

The Man Who Grew Common in Wisdom skapades 1989 då Deborah Hay själv dansade verket. ”Deborah Hay gör enkelhet uttrycksfull i sitt tredelade solo”, skrev The New York Times.
Den nya uppsättningen för Cullbergs dansare Eva Mohn är en samproduktion mellan Cullberg, Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer och DHDC Deborah Hay Dance Company.

Den ursprungliga versionen av The Match hade premiär 2004 i St. Marks Church i New York. Två år tidigare hade Deborah Hay gett upp dans och koreografi. Hon var utsliten av den ständiga kampen att få sina dansverk producerade och presenterade och att överhuvudtaget överleva som konstnär.
Trots hennes framgångar och rykte blev kampen aldrig lättare, som det är för så många frilansande konstnärer.

Men dansen gav inte upp om Deborah. Idén om ett nytt verk lämnade henne inte ifred. ”Vad händer om ett antal uppgifter ges till en grupp dansare, men att varje dansare är fri att utforska uppgifterna på ett så individuellt och unikt sätt som möjligt, inte bara i förhållande till rörelse och rum, utan också i relation till varje persons individuella uppfattning av tid? Och vad händer om det individuella undersöks genom att varje dansare gör ett solo, men att solona skiftar mellan dansarna i varje föreställning?” [Robert Faires i The Austin Chronicle 14 januari 2005]

Verket var The Match. Det hyllades i The Village Voice och The New York Times efter premiären och sju månader senare fick Deborah Hay en Bessie, The New York Dance and Performance Awards, för ”en underlig, märklig och obeständig meditation över förfall som utforskar världar från det vanliga till det absurda med fyra alternerande karaktärer.” [The Bessie Jury, 2004]

Inför arbetet med RE-perspective Deborah Hay: Works from 1968 to the Present på Tanz im August-festivalen i Berlin i somras, kom Hay med förslaget att sätta upp The Match med Cullbergs dansare.

– Det är både intressant och spännande för mig att arbeta med Cullbergs dansare, inte minst på grund av deras kollektiva energi och öppenhet för att dansa tillsammans. I kompaniet finns ett anmärkningsvärt stort antal dansare som är på en mycket hög nivå när det kommer till fysisk intelligens och rörelsekapacitet, säger Deborah Hay.