Det börjar som det alltid gör. Någon åker, flyger, faller. Testar igen. Följ med till ”Skatepark”. En plats för skejtkultur, dans, gemenskap och frihet.
TicketsDuration
75 minutes
10 Apr
19:00
11 Apr
15:00
In Skatepark förvandlas scenen till en vibrerande skejtramp, och skateboarding till en säregen koreografi. Plötsligt blir vi alla del av ett frenetiskt universum där skejtare, rullskridskoåkare och dansare testar trick, startar ett band, sjunger, leker och spelar basket. En gemenskap växer fram – inte genom ord, utan genom rörelse.
Scenrummet öppnas upp för det som sker varje dag i parker och på gator: att göra något av inget. I rampen möts olika generationer och grupper. En gemenskap som bygger på lika delar lättsinnighet och stenhårt arbete, lagarbete och tävling.
Mette Ingvartsen låter skejtare och dansare dela rum – inte för att efterlikna varandra, utan för att mötas i det de redan har gemensamt: kroppen, repetitionen, envisheten. Det är inte en uppvisning. Det är en pågående rörelse byggd på närvaro och respekt.
När dörrarna in till scenrummet öppnas möter du inledningsvis lokala skejtare som visar sina tricks i ramperna på scenen.
Själva rampen är framtagen av franska Antidote Skateparks som är specialiserade på att bygga skejtparker i offentlig miljö.
Mette Ingvartsen om SKATEPARK
”A couple of years ago I was sitting in a skatepark in the centre of Brussels. As I watched the activity there, it began to strike me how incredibly performative this site was. I saw that it was both a space of virtuosic physical experimentation, and a shared, public place for cross-cultural encounters between communities. From my seat, I witnessed young people of different ages gliding through the park as they tried again and again to pull off spectacular tricks. I saw boys fly through the air on bikes or pedal quickly forwards with a single wheel touching the ground. I stared at a group of teenage girls rehearsing a dance they were recording on a mobile phone. I was blown away by their sense of rhythm, their total commitment, but also the fun they were having with each other as they perfected their dance before the camera.
It struck me how extreme the physical activity in this park really was. I was compelled by the persistence of these young people who were working so hard to succeed. It reminded me of practicing dance, and of how bodies can be driven by an insatiable desire to accomplish a specific movement. I was intrigued by their physical energy, but also by their capacity to coordinate themselves, and the respect they showed for the logic of movement needed to prevent accidents in their shared space.
In the following weeks I returned to the park to confirm the feeling I’d had, and with it the idea that a skatepark would be an incredible space and context for choreography. What I had in mind was an expansive form of dance that would be both physically virtuosic and socially relevant. A determined attempt to understand a place where different cultures thrive alongside one another, even at a time when our society is struggling to overcome all kinds of inequality and discrimination.”
I samarbete med Sveriges Skateboardförbund

Om Mette Ingvartsen
Photo: Bea Borgers
Den danska koreografen och dansaren Mette Ingvartsen har genom åren varit banbrytande med sina verk som rört sig i olika kontexter kring kropp, teknologi och samhällskritik. Hon har tidigare visat flera verk på Dansens Hus scener, bland annat ”To come (extended)” (2018) och ”Moving in concert” (2020).
Mette Ingvartsen har studerat i Amsterdam och Bryssel och tog 2004 examen från skolan P.A.R.T.S. i Bryssel. Hennes tidigaste verk var ”50/50” (2004), ”Why we love action” (2006) och ”Giant City” (2009).
Mellan 2009 och 2012 utvecklade hon The Artificial Nature Series, en serie verk som omförhandlar relationen mellan mänsklig och icke-mänsklig närvaro på scen. Här ingår verk utan människor – som evaporated landscapes (2009) – samt föreställningar där kroppen återkommer, exempelvis Speculations (2011) och The Artificial Nature Project (2012). 2014 startade Mette en serie av verk under samlingsnamnets ”The Red Pieces”. Först ut var ”69 Positions” som ifrågasatte gränsen mellan privat och offentligt rum genom att bokstavligt talat sätta en naken kropp mitt bland teaterpubliken. Det andra stycket i serien var ”7 Pleasures” där en grupp av 12 dansare utforskade varianter av nakenhet och sexualitet och begrepp som njutning och lust; hur massan ställs mot individen och objektet mot den egna kroppen.
Hösten 2019 hade Mette Ingvartsen premiär för ”Moving in Concert” – ett verk där hon diskuterar människan och hennes roll i en ny digitaliserad värld. År 2021 presenterade hon två nya projekt: The Life Work, skapat i samarbete med äldre i Ruhrområdet i Tyskland, samt solot The Dancing Public, inspirerat av historiska dansepidemier – som visades på Dansens Hus Elverket 2022.
Mellan åren 2013 och 2016 arbetade Mette på Kaaitheater i Bryssel. Hon har också varit knuten till universitetsvärlden och har en doktorsexamen i koreografi på UNIARTS. Under åren har hon samarbetat med bland andra Xavier Le Roy, Bojana Cvejic och Boris Charmatz och var medgrundare till det konstnärliga forskningskollektivet EVERYBODYS.
Concept and choreography
Mette Ingvartsen
Med
Damien Delsaux, Manuel Faust, Aline Boas, Mary Pop Wheels, Sam Gelis, Fouad Nafili, Júlia Rúbies Subirós, Thomas Bîrzan, Briek Neuckermans, Indreas Kifleyesus, Arthur Vannes, Camille Gecchele, Mathias Thiers, Bob Aertsen, Bo Huyghebaert, Nona De Neve och lokala sketjare från Stockholm.
Sound design
Anne van de Star, Peter Lenaerts
Light design
Minna Tiikkainen
music
Felix Kubin, Mord Records, Why the eye, sonaBLAST! Records, Rrose, The Fanny Pads, Restive Plaggona
dramaturge
Bojana Cvejić
Costume
Jennifer Defays
Stage design
Pierre Jambé/Antidote
Technical design set
Stéphane Thonnard
Konstruktion
Construction workshop of Théâtre National Bruxelles: Joachim Pochet, Joachim Hesse, Pierre Jardon, Yves Philippaerts, Andrea Messana, Boyd Gates
Technical Manager
Hans Meijer
Sound engineer
Milan Van Doren, Yrjänä Rankka, Filip Vilhelmsson
Ljustekniker
Bennert Vancottem, Jan-Simon De Lille
Assistant choreographer
Jacob Ingram-Dodd
Co-production
La Danse en grande forme (Cndc - Angers, Malandain Ballet Biarritz, La Manufacture CDCN Nouvelle-Aquitaine Bordeaux · La Rochelle, CCN de Caen en Normandie, L’échangeur - CDCN Hauts-de-France, CCN2 – Grenoble, La Briqueterie – CDCN du Val de Marne, CCN - Ballet national de Marseille, CCN de Nantes, CCN d’Orléans, Atelier de Paris / CDCN, Le Gymnase CDCN Roubaix - Hauts-de-France, La Place de La Danse - CDCN Toulouse – Occitanie, La MC2 - Grenoble), Ruhrtriennale, Wiener Festwochen & Tanzquartier Wien, La Villette & Théâtre Chaillot, deSingel, Kaaitheater & Théâtre National Wallonie-Bruxelles, Kunstencentrum VIERNULVIER, Next Festival, Charleroi danse centre chorégraphique de Wallonie – Bruxelles, Theater Rotterdam, Perpodium
With the support of
Fondation d’entreprise Hermès, Wilhelm Hansen Fonden Residens: Rosas, Charleroi danse centre chorégraphique de Wallonie – Bruxelles, deSingel
Great Investment får stöd av
The Flemish Authorities, The Flemish Community Commission (VGC), Tax Shelter of the Belgian Federal Government & The Danish Arts Council.