Sharon Eyal (1971) är född i Jerusalem och dansade med Batsheva Dance Company från 1990 till 2008. Mellan åren 2003–2004 var Eyal biträdande konstnärlig ledare för kompaniet och 2005–2012 huskoreograf. 

Hennes säregna stil influeras starkt av två stora linjer i hennes liv: tiden som dansare och koreograf i Batsheva Dance Company och hennes stora fascination för klubb- och ravevärlden.

Från 2009 började Eyal även koreografera för andra danskompanier, bl a Killer Pig (2009) och Corps de Walk (2011) för det norska danskompaniet Carte Blanche, samt Too Beaucoup (2011) för Hubbard Street Dance Chicago och Plafona (2012) för tyska Tanzcompagnie Oldenburg.

2013 startade hon det egna danskompaniet L-E-V tillsammans med långvariga samarbetspartnern Gai Behar. I Sverige har Eyal har arbetat med GöteborgsOperans Danskompani med verken Untitled black (2012) och Autodance (2018) och SAABA (2021) samt gjort de hyllade verken de hyllade verken Bill (2014) och Half Life (2017) för Kungliga Operans balett. Hösten 2018 visade kompaniet den bejublade ”Love chapter 2” på Dansens Hus Stora scen.

Utöver detta har Eyal också ett fördjupat samarbete med Diors chefsdesigner Maria Grazia Chiuri och Eyal har flertalet gånger koreograferat Diors säsongsvisa modekollektioner. Grazia Chiuri gör även kostym till Into The Hairy som visas på Dansens Hus Elverket hösten 2024.

 

 

Sharon Eyal på Dansens Hus