Sharon Eyal är född i Jerusalem. Hon dansade med Batsheva Dance Company från 1990 till 2008 och började koreografera inom ramen för kompaniets projekt Batsheva Dancers Create.
2003–2004 var Eyal biträdande konstnärlig ledare för Batsheva och 2005–2012 huskoreograf. 2009 började Eyal även kreera för andra danskompanier, bl a Killer Pig (2009) och Corps de Walk (2011) för det norska danskompaniet Carte Blanche, Too Beaucoup (2011) för Hubbard Street Dance Chicago och Plafona (2012) för tyska Tanzcompagnie Oldenburg.
2013 startade Eyal det egna danskompaniet L-E-V tillsammans med långvariga samarbetspartnern Gai Behar. Hösten 2018 visade kompaniet den bejublade ”Love chapter 2” på Dansens Hus stora scen. Förutom L-E-V kreerar Eyal/ Behar även för andra kompanier; tre verk för Nederland Dance Theatre, Half-Life for Kungliga Baletten och Untitled Black för GöteborgsOperans danskompani. Eyal har tilldelats många utmärkelser, bland annat Israeliska kulturministeriets pris för unga danskonstnärer 2004 och 2009 års Landau-pris, vidare 12th Belgrade Dance Festival’s Jovan Ćirilov Award och den prestigefulla Fedora Prize, båda 2017.
Sharon Eyal på Dansens Hus

I samtal med Sharon Eyal
Sharon Eyal ger inblick i sitt konstnärskap och det som inspirerar henne. Hon delar med sig av ideérna kring verket Love Chapter 2, sin period hos Batcheva Dance Company och publikens reaktioner.

Sharon Eyal koreograferar för Dior (2019)
Både dans och mode handlar om kroppen, enligt Diors konstnärliga ledare Maria Grazia. Inför den stora vår/sommar modevisningen 2019 bjöd hon Sharon Eyal till att koreografera ett dansverk specifikt för modeshowen.

Musikvideon Hey Rosey 2019
Regisserad av Mike Mills och producerad av La Blogothèque följer videon dansaren och koreografen Sharon Eyal i ett industrihus.

Sharon Eyal i ett eget solo (2012)
720° är en omtalad installation av designern, konstnären och arkitekten Ron Arad. Det är en installation av monumentala proportioner. Den består av 5600 kiselstänger upphängda från en höjd av 8 meter för att bilda en perfekt cirkel och förvandlar utrymmet till en utomhusscen.2012 bjöds Sharon Eyal in till att medverka i installationen med ett eget solo som heter In Black.

Dansverket Killer Pig (2012)
Det pulserande och fysiska verket Killer Pig skapades från början för Norska Carte Blanche 2009. Sedan dess har verket vistas på flertalet festivaler och scener världen runt.