I en befolkad bassäng tömd på vatten pågår samtal om språk, makt och intellektuell ansträngning. Vilka är de märkliga kreatoiderna som tycks smälta in i det kritvita kaklet som både levande varelser och objekt?

Biljetter

6 okt

17:30

7 okt

17:30

8 okt

16:00

Filmskaparen Pasolinis ofullbordade roman ”Petrolio” publicerades hösten 1992, 17 år efter hans död. I november 1994 presenterade Cristina Caprioli ”Petrolio – ackumulation av materia”, en koreografi som utifrån Pasolinis text förlitade sig på poesins politiska kraft.

Tjugo år senare, november 2014, producerade Cristina Petrolio2, återigen ett arbete som bejakade Pasolinis förtroende för språk, poesi, stramhet, intellektuell ansträngning, visuellt vältrande, maktpolitik, våld och erotik. Då genom en omläsning av hans sista film ”Salò, eller Sodoms 120 dagar”. Petrolio2 blev en poetisk barrikad, framförd i en tom bassäng av en flock kreatoider och en poet i kollektivt krypande, lyssnande, talande, återgivande av texter av Johan Jönson, Pier Paolo Pasolini och Marquis de Sade.

Som del av ett ccap-retrospektiv i år återupptas Petrolio2. Nu med två författare – Tone Schunnesson och Johan Jönson – och därför med den nya titeln Petrolio22.

Foto: Maryam Barari

Cristina Caprioli

Cristina Caprioli är en dansare och koreograf baserad i Stockholm. I mitten av 1990-talet grundade hon den oberoende organisationen ccap, inom vilken hon producerar scenföreställningar, installationer, filmer, objekt, publikationer och annorledes koreografi, samt driver långsiktiga interdisciplinära forskningsprojekt. Capriolis koreografi kännetecknas av precision, komplexitet och fysisk högteknologi. Alla hennes produktioner utmanar fältets normativa format och utbytesekonomier. Under åren 2008 till 2013 var Caprioli professor i koreografisk komposition vid Dans- och Cirkushögskolan (DOCH) i Stockholm, och hon har mottagit en mängd stipendier och priser.

Biljetter

Dela event:

Poolloop

Dyk in i en pågående installation i samband med föreställningen. Läs mer!