Cullberg/Deborah Hay (SWE/USA) The Match & The man who grew common in wisdom

En kväll – två föreställningar. I den här helkvällen med kompaniet Cullberg möter vi två verk av Deborah Hay – en av världens mest ikoniserade koreografer.

Biljetter & info


Under kommande tre år är Deborah Hay knuten till Cullberg och kommer under den perioden att skapa två nya verk för kompaniet. Kvällens två föreställningar är dock två existerande verk, båda omtalade och prisade. Varmt välkommen till en kväll där danshistoria möter 2019.

The man who grew common in wisdom

The Man Who Grew Common in Wisdom skapades 1986 då Deborah Hay själv dansade verket. ”Deborah Hay gör enkelhet uttrycksfull i sitt tredelade solo”, skrev The New York Times 1989. För Hay blir visdom den materiella upplevelsen av välbefinnande inom den vanliga världen.

Den nya uppsättningen för Cullbergs dansare Eva Mohn är en samproduktion mellan Cullberg, Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer och DHDC Deborah Hay Dance Company.

The match

Verket är en kvartett med många lager; fyra olika solon som presenteras i en ny ordning varje gång – i varje föreställning står ett solo i fokus. The Match har beskrivits som ett roligt och udda verk, som ”en fascinerande och vibrerande kamp om kvickhet”.

Verket hade urpremiär i februari 2004 på Danspace 51. Marks Church i New York. Det skapades för en utvald grupp av erfarna dansare och artister: Ros Warby från Melbourne, Australien, Chrysa Parkinson och Watly Cardona, New York City och Mark Lorimer, London.
Samma år belönades ”The Match” med en BESSIE award/New York Dance and Performance Award 2004. I motiveringen står bland annat: ”en underlig, märklig och obeständig meditation över förfall som utforskar världar från det vanliga till det absurda med fyra alternerande karaktärer.”

Cullbergs uppsättning av ”The Match” har premiär på Tanz im August i Berlin i augusti 2019, som en del av den tyska festivalens retrospektiv över Deborah Hays livsverk.

Om koreografen

Deborah Hay

Deborah Hay, född 1941 i Brooklyn, har uppnått ikonstatus bland koreografer. Hennes arbete formulerades i 1960-talets experimentella Judson Dance Theatre i New York, en av de mest radikala och inflytelserika postmoderna konströrelserna.

Hays verk fokuserar på att ta tillbaka kroppens beroende av lärt beteende genom att vidga fältet från vilket en dansare kan ta sina rörelser. Hon tillbringade många år med att koreografera soloverk för konstnärer som bland andra Mikhail Baryshnikov. Koreografen William Forsythe gav en skjuts till hennes internationella karriär efter att ha sett The Match 2005 på Montpellier Dance Festival.

Hay har tilldelats många priser och utmärkelser inklusive det första och banbrytande Doris Duke Artist Award 2012. Den 5 maj 2015 tilldelades Hay titeln Chevallier de L’Ordre des Arts et Des Lettres av Frankrikes kultur- och kommunikationsminister.

2015 skapade Deborah Hay Figure a Sea direkt för Cullbergbaletten med musik av Laurie Anderson. Verket är ett av kompaniets mest hyllade verk, det har turnernerat i USA och över hela Europa och presenterats på prestigefyllda festivaler som Montpellier Danse och Internationella Festival of Contemporary Dance of the Biennale of Venezia 2018.

Mer information

Jag förstår

ad