Biljetter och info

Föreställningslängd: 30+45 min (samt 30 min paus)

Medverkande

KITES

Koreografi
Damien Jalet

Biträdande koreograf
Aimilios Arapoglou

Kompositör
Mark Pritchard

Kompositör och ljuddesign
Oliver Johnson

Text
Théo Casciani

Scenografi
Jim Hodges, Carlos Marques da Cruz

Kostymdesign
Jean-Paul Lespagnard

Ljusdesign
Fabiana Piccioli

Videodesign
Sander Loonen

Videodesign, assistent
Jessy Laurent

Vindharpa
tilläggsinspelning av Ralf Kleemann

Dansare

Benjamin Behrends
Zander Constant
Miguel Duarte
Sabine Groenendijk
Mai Lisa Guinoo
Janine Koertge
Micok Mantini/Zenon Zybyk
Einar Nikkerud
Riley O’Flynn
Anna Ozerskaia
Christoph von Riedemann
Duncan C Schultz
Endre Schumicky
Frida Dam Seidel
Joseba Yerro Izaguirre
Amanda Åkesson

SAABA

Koreografi
Sharon Eyal

Medskapare
Gai Behar

Koreografiassistent
Rebecca Hytting

Kostymdesign
Maria Grazia Chiuri för House of Dior

Musik
Ori Lichtik

Ljusdesign
Alon Cohen

Dansare

Benjamin Behrends
Mei Chen
Miguel Duarte
Hiroki Ichinose
Janine Koertge
Rachel McNamee
Riley O’Flynn
Christoph von Riedemann
Duncan C Schultz
Endre Schumicky
Frida Dam Seidel
Joseba Yerro Izaguirre
Amanda Åkesson

En storslagen och omtumlande helkväll med två av Europas mest eftertraktade koreografer, Sharon Eyal och Damien Jalet. Vi välkomnar västkustens stolthet, GöteborgsOperans Danskompani till vår stora scen för en magnifik totalupplevelse av Eyals hypnotiska puls och Jalets förhäxande sätt att betvinga naturkrafterna. 

Plats

Stora scen

Kites

I hyllade Damien Jalets ”Kites” hänger livet och dansen på en skör tråd. En extremt fysisk reflektion över livets flyktiga, sköra men kraftfulla villkor. Så här beskriver Jalet själv sitt verk: 

”Det har blåst så mycket här i Göteborg den senaste tiden. Jag ser fåglar som seglar högt högt uppe i luften, hur de surfar på luftströmmarna. Kites kan ses som en metafor över livet självt. En pappersdrake dansar också fram på luftströmmar, men snöret kan brista och plötsligt kraschar den. Samtidigt finns det en angelägen glädje i pappersdraken, ett tillstånd vi måste bevara oavsett vad som väntar.” 

Hyllade och prisbelönte koreografen och dansaren Damien Jalets verk kännetecknas av djupgående samarbeten mellan koreografi, kostymdesign, scenografi/konstverk och musik. Han har haft ett mångårigt partnerskap med koreografen Sidi Larbi Cherkaoui, samarbetat med konstnären Marina Abramovic, gjort film med Paul Thomas Andersson , varit konstnärlig rådgivare åt Madonna på hennes turné ”Madame X”, varit konstnärlig ledare för UK National Youth Dance Company och jobbat på flera av Europas främsta scener.

Damien Jalet

Belgisk-franske Damien Jalet är en internationellt efterfrågad koreograf som genom sina samarbeten och samtal med andra konstnärer och uttrycksformer ständigt söker att återuppfinna dansen.

Han har bla. samarbetat med Ballet C. de la B., Sasha Waltz and Guests, Chunky Move, Eastman, NYDC, Hessiches Staatsballet, Operabaletten i Paris. Verket Babel (words), som han gjorde med Sidi Larbi Cherkaoui, scenografi av Antony Gormley, belönades med två Olivier Awards. Vidare har han gjort Les méduses, en koreografisk installation i Louvren, Yama för Scottish Dance Theatre med scenografi av Jim Hodges, Bolero för Operabaletten i Paris i samregi med Cherkaoui och performanceartisten Marina Abramovic, obsidian pieces för Isländska Danskompaniet i samarbete med Erna Omarsdottir. 2015 koreograferade Jalet verket gravity fatigue konceptualiserad av modedesignern Hussein Chalayan för Sadler’s Wells i London.

Damien Jalet har koreograferat flera delar i filmen Suspiria i regi av Luca Guadagnino, med Tilda Swinton, Dakota Johnson, Ingrid Caven i huvudrollerna med originalmusik av Thom Yorke.

2018 regisserade han sin första opera, Pelleas och Melissande, tillsammans med Sidi Larbi Cherkaoui, med scenografi av Marina Abramović på Operan i Antwerpen. Han skapade också verket Omphalos för mexikanska National Contemporary Dance Company CEPRODAC.

2019 blev han ”artist in residence” vid Théâtre National de Chaillot i Paris. Här koreograferade han filmen Anima, regisserad av Paul Thomas Anderson med Thom Yorke i huvudrollen. Den hade premiär i juni på IMAX Theatres, samt streamas på Netflix. Filmen nominerades till ”Bästa musikaliska film” vid 2019 års Grammygala, och Jalet vann priset ”Bästa koreografi” vid UK Music Video Awards. Samma år blev han Madonnas kreativa rådgivare för hennes turné ”Madame X”, för vilken han koreograferade fyra nummer, inklusive showens öppningsnummer, och filmen/liveduetten mellan Madonna och hennes dotter Lourdes

Som lärare har Jalet också lärt ut sin specifika teknik med centrifugalkraft på många kompanier och institutioner, inklusive Pina Bausch Company, ImPulsTanz Vienna, Atelier de Paris och Architanz Tokyo.

2013 utsågs Damien Jalet till riddare av Order of Arts and Letters av den franska regeringen.

Ur GöteborgsOperans föreställning Kites av Damien Jalet
Ur GöteborgsOperans föreställning Kites av Damien Jalet

SAABA

Den israeliska koreografen Sharon Eyals distinkta stil har en hypnotisk, pulserande kraft som snabbt känns igen. I sitt tredje dansverk för GöteborgsOperans Danskompani, SAABA, samarbetar Sharon Eyal med Diors chefsdesigner Maria Grazia Chiuri, som står för kostymerna. De två har arbetat tillsammans flera gånger tidigare, framförallt i samband med Diors säsongsvisa modekollektioner. Nu slår Maria Grazia Chiuri följe med Sharon Eyal och hennes team till Dansens Hus.  

Sharon Eyal och GöteborgsOperans Danskompani är en kärlekshistoria som bara rullar på. Efter framgångarna med Untitled black (2012) och Autodance (2018) blir detta deras tredje samarbete. SAABA hade världspremiär 30 oktober 2021 på GöteborgsOperan. 

Sharon Eyal

Israeliska koreografen Sharon Eyal började sin bana som dansare i världsberömda Batsheva Dance Company från 1990 till 2008 och började koreografera inom ramen för kompaniets projekt Batsheva Dancers Create. 2003–2004 var Eyal biträdande konstnärlig ledare för Batsheva och 2005–2012 huskoreograf. Under sin tid med kompaniet skapade hon 16 nya kreationer.

2005 började Eyal samarbeta med Gai Behar i sina verk, i L-E-V-kompaniet och olika projekt.

Sedan 2009 har Eyal skapat över 30 nya dansverk för danskompanier över hela världen bl.a. Bedroom Folk, Salt Womb, Feelings och Sara för Nederland Dance Theatre, Strong för StaatsBallett i Berlin, L’Après-midi d’un faune för Operan i Paris, Half-Life för Kungliga baletten i Stockholm; Untitled Black och Autodance för GöteborgsOperans Danskompani, Killer Pig och Corps de Walk för Carte Blanche i Norge, Too Beaucoup för Hubbard Street Dance Chicago, Plafona för Tanzcompagnie Oldenburg i Tyskland och Promise och Soul Chain för Staatstheater Mainz i Tyskland.

Eyal har samarbetat med stora namn utanför den traditionella dansvärlden. Hon har koregraferat modevisningar och modeprojekt med Christian Dior Couture och Maria Grazia Chiuri. Tillsammans med bandet The National och musikvideoregissören Mike Mills har hon medverkat i två musikvideor för låtarna Hairpin Turns och Hey Rosey från albumet I Am Easy To Find – samt ett liveframträdande på öppningskonserten för deras internationella turné på L’Olympia i Paris och varumärket young.

2013 lanserade Eyal L-E-V. L-E-V:s repertoar består av 3 verk kreerade för kompaniet. L-E-V:s verk samproduceras också med några av världens ledande dansscener som Sadler’s Wells-i London och Julidans i Amsterdam, men också Montpellier Dansfestival, Migros Culture Percentage – dansfestival STEPS, Theater Freiburg, The Banff Center i Kanada, Carolina Performing Arts – North Carolina, USA och TorinoDanza

ad