Vilken plats återstår för kroppen i en hypermekaniserad värld?

Biljetter

Föreställningslängd

65 minuter

27 nov

19:00

28 nov

19:00

Likt kuggar i ett evigt maskineri rör sig kropparna över vridscenen – som arbetande varelser fångade i ett system som driver dem framåt. Scenografin håller dem i ständig rörelse: de går, hasar, kryper – i ständig växelverkan mellan motstånd och anpassning. I REMACHINE skapar Jefta van Dinther ett monumentalt allkonstverk där ljus, ljud, röst och kropp samverkar i en suggestiv föreställning för stora scenrum.

Genom en kraftfull uppvisning av både röst och fysiskt material väcker REMACHINE en meditation över disciplin, obarmhärtighet, omättlighet och sinnets makt över kroppen. I ett nytt samarbete med kompositören Anna von Hausswolff utforskar Van Dinther det mänskliga i en ofrånkomligt mekaniserad samtid – där arbete, frihet och ritual existerar i ett laddat, motsägelsefullt tillstånd.


Kombibiljett

Vill du se både REMACHINE och Dark Field Analysis på en och samma kväll? Köp en kombibiljett! Läs mer nedan.

Kombibiljett

Jefta van Dinther [SWE/DEU] | REMACHINE
230911 jefta van dinther by jubal battisti 1158

Om Jefta van Dinther

Foto: Jubal Battisti

Jefta van Dinther (1980) är koreograf och dansare. Hans arbete karaktäriseras av ett tydligt fysiskt anslag och iscensätter nästan alltid ett utforskande av rörelsen. Kroppen är kärnan i verken som interagerar med ljus, ljud och olika material för att sammansvetsas till en helhet.

Centralt i hans arbete är frågan om vad det innebär att vara människa, utforskad genom dess relation till samhälle, gemenskap och miljö, men också till andra former av liv såsom djur och andra icke-mänskliga enheter.

Van Dinthers verk inkluderar AUSLAND (2024), REMACHINE (2023), Unearth (2022), diptyken On Earth I’m Done: Islands (2022) och Mountains (2021), The Quiet (2019), Plateau Effect för Staatsballett Berlin (2019), Dark Field Analysis (2017), Protagonist (2016), As It Empties Out (2014), Plateau Effect (2013), THIS IS CONCRETE (2012), The Blanket Dance (2011), GRIND (2011), Kneeding (2010), The Way Things Go (2009) och IT’S IN THE AIR (2008). Jefta van Dinther har även skapat koreografin för och dansar i musikvideon Monument (2015) av Robyn & Röyksopp. Jefta var associerad koreograf med Cullberg mellan 2019-2022.

År 2012 tilldelades van Dinther Birgit Cullberg-stipendiet från Konstnärsnämnden. Van Dinther erhöll även Svenska Teaterkritikers Danspris 2013 för Plateau Effect, som även valdes ut till den Svenska Scenkonstbiennalen 2015. GRIND tilldelades Säde-priset i Finland för bästa ljusdesign och fick tre priser under Favoriten Festival i Dortmund, 2012.

Van Dinther tog examen från Amsterdam School of the Arts (MTD) år 2003 och var därefter engagerad som dansare och arbetade med flera koreografer såsom Mette Ingvartsen, Frederic Gies, Kristine Slettevold, Keren Levi, Ivana Muller, Leine&Roebana och Xavier le Roy. Van Dinther undervisar i koreografi vid olika internationella centra och utbildningsprogram. Han utnämndes till konstnärlig ledare för masterprogrammet i koreografi vid DOCH (Dans- och cirkushögskolan i Stockholm) mellan 2012–2014.

Foto: Jubal Battisti
Biljetter

Dela event:

Syntolkning 28/11

I samband med föreställningen erbjuds syntolkning för personer med synnedsättning.

The voice becomes a haunting symbol of fragile resistance, the echoes of which last long after the performance is over. Like much good science fiction, it leaves me both melancholic and hopeful.

Tanzschreiber