Avskalad, poetisk och fjäderlätt.
Biljetter26 sep
19:00
27 sep
19:00
Avskalad, poetisk och fjäderlätt. ”Lost in dance” är mästerlig danskonst i sin råaste, mest koncentrerade form; som alltid när den hyllade veteranen Saburo Teshigawara skapar sina konstverk.
Teshigawara är verkligen en allkonstnär i ordets rätta bemärkelse. Koreograf, men också författare, konstnär, ljusdesigner och scenograf.
”I don’t live to make dance. When there is something I want to express, if I hold a pen it will be poetry, if I have a canvas in front of me it will be a painting, and if there is space around me it will become a dance.”
SABURO TESHIGAWARA
Och i sina verk gillar han också att göra allt. I duetten ”Lost in dance” står han för både regi, ljusdesign, ljudcollage och dansar dessutom själv på scenen.
Men den verkligen huvudpersonen i ”Lost in dance” är Rihoko Sato – Teshigawaras samarbetspartner sedan drygt 20 år. Inspirerad av Teshigawaras rörelseuniversum men med sin eget originella uttryck är Satos virvlande, virtuosa varelse en allt igenom vidunderlig upplevelse.
”Lost in dance” premiärvisades i Havanna, Kuba, under sommaren 2018, men kommer nu till Dansens Hus i en utökad, omarbetad helaftonsversion.
No matter how much you dream of death
You sense the fear of surviving forever
The element that is or isn’t there
You lose yourself, with no time to even mourn about it
With a certain innocent meaninglessness
And a profound yet light, endless emotion
Dance appears from qualitative movement
You do not exist here anymore
You may not know it yet
But you keep on dancing even though you do not exist
Nobody can touch you
Not even yourself
The fragility of beauty
The strange yet fearful fragile dream is like death
No matter how much you dream of death
You sense the fear of surviving forever
To the world on the opposite bank, is it of joy, or sorrow?
Saburo Teshigawara
Om koreografen
Saburo Teshigawara
Teshigawara föddes 1953 i Tokyo. Han fick sin skolning i klassisk balett.
– I wanted to study ballet at the beginning to know what the ballet is, why the technique is so good. In terms of technique – what happens with the body? It was a very essential study. But I wanted to be a creator, säger han i en intervju med Karolina Bieszczad-Roley.
I mitten av 1980-talet startade Saburo Teshigawara kompaniet Karas tillsammans med Kei Miyata. Duon startade med att utforska begreppet ”empty body”. Därifrån utvecklade han sin egen stil där luft är det centrala; luft både som i andning och som element. Detta är också känslor och stämningar som genomsyrar hans koreografi och rörelseuniversum.
Den svenska publiken har på senare år haft möjlighet att stifta bekantskap med Saburo Teshigawara dels på Drottningholms Slottsteater där han förra sommaren koreograferade och regisserade den kritikerhyllade ”Pygmalion”. Dels 2016 då två av hans verk, Tranquil och Metamorphosis, visades på Göteborgsoperan.
På Dansens Hus såg vi honom senast 2003 med verket ”Bones in pages”