12 feb
19:00
13 feb
19:00
De två dansarna kunde knappast vara mer olika. Anne Teresa De Keersmaeker, grundare av det världsberömda kompaniet Rosas, är en mästare på struktur som har inspirerat en hel generation av dansare. Och så Boris Charmatz, en stjärna från den yngre generationen som hyllas för sitt experimentella och djärva sätt att arbeta med dans och koreografi. Båda är vana vid att styra över stora ensembler – här möts de nu som jämlikar.
Verket är uppkallat efter Bachs hyllade violinsvit Partita 2 i d-moll. Violinisten Amandine Beyer står till en början ensam i mörkret och bjuder in publiken i Bachs musikaliska värld. Därefter följer en treenighet av rörelse, musik och ljus. Tillsammans skapar de ett av säsongens mest sublima möten: ett ’pas de deux’ för tre solister där publiken bjuds in till att se med sina öron, lyssna med sina ögon och använda alla sina sinnen.
For me Bach is structure, but his transcending dimension is written in the flesh,” says De Keersmaeker. One of her recently developed principles, “my walking is my dancing,” helps the structure of Bach’s celebrated violin music emerge in dancing. A sense of thrift arises from deepening classical lines: l’Allemande will make us step, in la Courante we will run, in la Sarabande we will fold in various patterns, and the relentless Chaconne will let us run in circles jubilantly together!
De Keersmaeker
Föreställningen 13 februari syntolkas. Mer info
Anne Teresa De Keersmaeker
Med en repertoar på över 40 verk har den belgiska koreografen Anne Teresa De Keersmaeker en monumental betydelse för den samtida dansen. 2015 fick hon ta emot Venedigbiennalens åtråvärda pris Guldlejonet för sin samlade livsgärning inom danskonsten. Hon grundade kompaniet Rosas 1983, sedan dess har de turnerat över hela världen, kammat hem otaliga priser och utmärkelser och skapat en imponerande serie koreografiska verk. De gästade Dansens Hus senast våren 2015 med Vortex Temporum. De Keersmaekers legendariska dansskola PARTS i Bryssel har inspirerat en hel generation av dansare.
Boris Charmatz
Franska dansaren och koreografen Boris Charmatz har hyllats för sitt experimentella och djärva sätt att arbeta. Han gästade Dansens Hus senast hösten 2014 med nio vuxna och tolv barn i den tankeväckande föreställningen Enfant, som ifrågasatte vuxenvärldens vardagliga maktutövande mot barn. I maj förra året intog han Tate Modern i London tillsammans med ett hundratal dansare, för att iscensätta hur museet skulle te sig om det gjordes om till ett dansmuseum. Frankrike har 19 koreografiska centrum och Charmatz är själv chef för det som finns i staden Rennes, vilket han har döpt om till Musée de la danse.