Anne Teresa De Keersmaeker och danskompaniet Rosas kommer nu äntligen tillbaka till Sverige med nya verket Exit Above, tidigare kallad Creation 23; en föreställning lik en promenad, ackompanjerad av blues och geometriska formationer..
30 aug
19:00
31 aug
19:00
Spelas på
Föreställningslängd
60 minuter
Motsatser som individen och kollektivet, linjen och cirkeln är verktyg i det koreografiska, där enkelt rörelsematerial öppnas upp mot en rumslig och fysisk komplexitet.
Även när det gäller musiken ger sig De Keersmaeker ut på en resa mot en utgångspunkt som i själva verket är en skärningspunkt: popmusikens rötter, bluesen mellan dur och moll ,sorg och glädje. Utgångspunkten för föreställningen är låten Walking Blues av den legendariske bluesartisten Robert Johnson – resan resan leder tillbaka till Der Wanderer av Schubert, 1800-talets mest kända singer-songwriter.
Meskerem Mees, flamländsk singer songwriter med etiopiska rötter, komponerar speciellt till detta verk en serie variationer, permutationer och andra anpassningar av ”walking songs”, tillsammans med Jean-Marie Aerts, ljudarkitekt för det legendariska belgiska rockbandet TC Matic, vars musik innehöll flera stilar: new wave, blues, funk, hårdrock.
Föreställningen har världspremiär den 31 maj på Théâtre National Wallonie-Bruxelles i Bryssel.

Anne Teresa De Keersmaeker
År 1980, efter att ha studerat dans vid Mudra School i Bryssel och Tisch School of the Arts i New York, skapade Anne Teresa De Keersmaeker (f. 1960) Asch, hennes första koreografiska verk. Två år senare kom premiären av Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich. De Keersmaeker etablerade danskompaniet Rosas i Bryssel 1983, samtidigt som hon skapade det legendariska verket Rosas danst Rosas. Sedan dessa genombrottsstycken har hennes koreografi grundats i en rigorös och produktiv utforskning av förhållandet mellan dans och musik. Med Rosas har hon skapat ett brett spektrum av verk som engagerar musikaliska strukturer och partitur från flera perioder, från tidig musik till samtida och populära idiom. Hennes koreografiska praktik hämtar också formella principer från geometri, numeriska mönster, den naturliga världen och sociala strukturer för att erbjuda ett unikt perspektiv på kroppens artikulation i rum och tid. 1995 grundade De Keersmaeker den välrenommerade dansskolan P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) i Bryssel i samarbete med De Munt/La Monnaie.
Eftersamtal direkt efter föreställningens slut i foajén.
Medverkande: Meddelas senare.
Koreografi
Anne Teresa De Keersmaeker
Skapad tillsammans med och dansad av
Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer
Musik
Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin
Musik utförd av
Meskerem Mees, Carlos Garbin
Text och lyrik
Meskerem Mees, Wannes Gyselinck
Dramaturgi
Wannes Gyselinck
Scenografi
Michel François
Ljusdesign
Max Adams
Kostym
Aouatif Boulaich
Rehersal directors
Cynthia Loemij, Clinton Stringer
Foto
Anne van Aerschot
Produktion
Rosas
Samproduktion
Concertgebouw Brugge (Bruges), De Munt / La Monnaie (Brussels), Dance Reflections by Van Cleef & Arpels, Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), FONDOC