Biljetter och info

29 mars

19:00

Köp

30 mars

19:00

Köp

31 mars

19:00

Köp

1 april

16:00

Köp
Föreställningslängd 105 min

Introsamtal 29 mars kl 18 i foajén.

Medverkande

Regi och koreografi
Wim Vandekeybus

Skapad med och framförd av
Alexandros Anastasiadis, Borna Babić, Maureen Bator, Davide Belotti, Pieter Desmet, Maria Kolegova, Kit King, Anna Karenina Lambrechts, Magdalena Oettl and Mufutau Yusuf

Musik
Trixie Whitley, Shahzad Ismaily, Ben Perowsky and Daniel Mintseris

Gäst på gitarr
Marc Ribot

Rörelseassistenter
German Jauregui, Iñaki Azpillaga and Flavio D’Andrea

Story av
Wim Vandekeybus

Dramaturg
Erwin Jans

Kostym
Isabelle Lhoas
med assistans av Isabelle De Cannière

Scenografi
Wim Vandekeybus och Tom de With

Scentekniker
Thomas Glorieux

Ljudtekniker
Schröder

Ljusdesign
Wim Vandekeybus och Francis Gahide

Ljustekniker på turné
Benjamin Verbrugge

Björnkostymdesign
Jan Maillard

Kulissmålning
Patrick [Bob] Vantricht

Produktion
Ultima Vez

Samproduktion
Europalia Romania, Concertgebouw Bruges, KVS Brussels och La Rose des Vents Villeneuve d’Ascq

Med stöd av
Tax Shelter measure of the Belgian Federal Government, Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius. Ultima Vez is supported by the Flemish Authorities & the Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region.

En urskog så mörk att solen aldrig når marken möter oss på scenen. Från någonstans hör vi ekot av ett skrik. Föreställningen har börjat. Innan kvällen är slut kommer skogen att vara förlorad för alltid. 

Spelas på

Dansens Hus Elverket, Linnégatan 69

Föreställningslängd

105 min

I Traces följer koreografen och artisten Wim Vandekeybus de spår han lämnat efter sig. Han ser tillbaka på den punkt varifrån hans sökande började: dramat av impulser och instinkter, spelet av energier och intensiteter. I den överväldigande rumänska naturen, med Europas sista urskogar, söker Vandekeybus efter spår som är äldre än mänskligheten och dess minnen. För den inre historien, historien som utspelar sig före eller bortom språket, den intensiva, ordlösa Traces, kan bara berättas genom dansens och musikens puls. 

Det är ett sökande efter spår av naturen som kroppen har glömt eller förträngt. Hur mycket natur lever fortfarande i mänskligheten? Hur mycket djur i människokroppen? Vad händer när vi är i fara, när vi måste fatta intuitiva beslut för att överleva? 

Tio dansare rör sig till ett soundtrack av Trixie Whitley, Shahzad Ismaily, Ben Perowsky och Daniel Mintseris, inspelat med specialgäst Marc Ribot på gitarr i en värld där björnar lurar bakom varje gran, oavsett hur många civiliserade vägar människan försöker rita ut. 

Ultima Vez

Ultima Vez är en belgisk modern dansgrupp. Den bildades 1986 av Wim Vandekeybus.

Foto: Filip Claessens

Wim Vandekeybus

Wim Vandekeybus (1963) är koreograf, dansare, filmare och fotograf. Han grundade sitt danskompani Ultima Vez i mitten av åttiotalet. Med sin unika stil har Vandekeybus skapat milstolpar inom utvecklingen av modern dans med sina framträdanden under åren. Vandekeybus har skapat ett rörelsespråk där han sammanställer intuition, impuls och instinkt med energi, risk och fara, vilket skapar en dramatisk världsbild, full av dynamik och konflikter. Ett centralt fokus i hans arbete är den oförsonliga konflikten mellan kropp och sinne, känsla och intellekt, man och kvinna, natur och kultur, människa och djur, grupp och individ, illusion och verklighet. Vandekeybus arbete kännetecknas av nästan tvångsmässiga upprepningar av ett enda tema: hur människan reagerar på extrema situationer. I detta sammanhang fäster han särskild vikt vid det han kallar ”katastrofens ögonblick” – vilket ironiskt nog inte utesluter hans inkluderande av humor, lekfullhet och till och med en viss skämtsam lätthet i sitt arbete. 

Vandekeybus föreställningar tar formen av associativa montage med en förkärlek för att korsa gränser mellan discipliner som samtidigt inte förlorar någonting av sin starkt rotade autonomi i processen. Hans dans återges på ett kraftfullt teatraliskt sätt. (Live)musik och video/film är ofta  drivande krafter i föreställningarna. Vandekeybus har tidigare samarbetat med musiker som Thierry De Mey, Peter Vermeersch, David Byrne, David Eugene Edwards, Arno, Charo Calvo, Mauro, Marc Ribot och Trixie Whitley. Koreografen har också skapat kortfilmer för användning i olika föreställningar – av vilka några kan betraktas som fristående verk i sig, som Blush (2004) och Monkey Sandwich (2013). Vandekeybus gjorde också Galloping Mind (2015), hans allra första långfilm. 

ad