Marlene Monteiro Freitas anses vara en av de mest spännande och talangfulla koreograferna i sin generation. Hon fascinerar sin publik med starka bilder, livfullhet och humoristiska inslag, med en till synes ändlös kreativ förmåga.
Marlene Monteiro Freitas föddes 1979 på Kap Verde och är dansare och koreograf. Hon studerade dans vid P.A.R.T.S. i Bryssel och är nu baserad i Lissabon. Hon har samarbetat med bland andra Tânia Carvalho och Boris Charmatz som båda gästspelat hos oss. Hennes verk präglas av öppenhet, heterogenitet och intensitet. Hon bjuder ofta till fantasiuniversum fritt från normala begränsningar, vilket skapar situationer lika absurda som komiska.
2015 prisades verket Jaguar med priset för bästa koreografi av Sociedade Portuguesa de Autores. År 2018 skapade hon Canine Jaunâtre 3 för Batsheva Dance Company och tilldelades Silver Lion -priset för dans på Venedigbiennalen. Under 2020 visades hennes hyllade verk Mal – Embriaguez Divina på Wiener Festwochen och i höst är hon aktuell hos oss med verket Bacchae.
Marlene Monteiro Freitas på Dansens Hus
Bacchae24-26 september 2021
Välkommen till en existentiell tripp där Euripides tragedi Baccanterna kläs i frenetisk, visuell festivalkostym, till toner av brasiliansk funk, pop...
Marlene tar emot Silver Lion-priset
Venedigbiennalen tilldelade 2018 Silver Lion-priset till Marlene med motiveringen ”Freitas arbete avslöjar önskan att bryta igenom gränserna för det estetiskt korrekta. Genom att arbeta med känslorna snarare än med sinnena ger koreografin gest till gester och ord som är svåra att uttrycka, öppnar upp för fantasin, för våra flera jag, skapar heterogena situationer och varelser, med de paradoxer de bär, vilket tvingar oss att se saker annorlunda”.Prisutdelning arrangerades av Marie Chouinard på Teatro alle Tese.
Aberrant Decodings (2017)
Ett experimentellt verk som iscensätter musikstycken av Nicola Vicentino, Sigismondo d’India, Atanasius Kircher, Claudio Monteverdi, Ludwig van Beethoven, Robert Schumann och Giulio Caccini. Istället för att presentera styckena i sin ursprungliga format, framkallas de genom ljud och gester.
(M)IMOSA — Twenty looks or Paris is Burning at The Judson Church (M) (2011)
Föreställningen är ett koreografiskt samarbete mellan den franska koreografduon Cecilia Bengolea & Francois Chaignaud, New York-baserade Trajal Harrell och portugisiskan Marlene Monteiro Freitas. Tillsammans undersöker de vad som skulle ha hänt om voguedansare från Harlem gått ner till Judson Church i Greenwich village och uppträtt jämsides med den postmoderna dansens pionjärer. Verket visades 2012 på MDT.
Intervju med Marlene (2020)
Vilken föreställning har varit oförglömlig? Har hon någon speciell ritual inför sina premiärer? Vad har konsten för betydelse? Det är några av de frågorna som tidningen Etcetera har ställt till Marlene Monteiro Freitas.