Sharon Eyal (1971) är född i Jerusalem och dansade med Batsheva Dance Company från 1990 till 2008. Mellan åren 2003–2004 var Eyal biträdande konstnärlig ledare för kompaniet och 2005–2012 huskoreograf.
Hennes säregna stil influeras starkt av två stora linjer i hennes liv: tiden som dansare och koreograf i Batsheva Dance Company och hennes stora fascination för klubb- och ravevärlden.
Från 2009 började Eyal även koreografera för andra danskompanier, bl a Killer Pig (2009) och Corps de Walk (2011) för det norska danskompaniet Carte Blanche, samt Too Beaucoup (2011) för Hubbard Street Dance Chicago och Plafona (2012) för tyska Tanzcompagnie Oldenburg.
2013 startade hon det egna danskompaniet L-E-V tillsammans med långvariga samarbetspartnern Gai Behar. I Sverige har Eyal har arbetat med GöteborgsOperans Danskompani med verken Untitled black (2012) och Autodance (2018) och SAABA (2021) samt gjort de hyllade verken de hyllade verken Bill (2014) och Half Life (2017) för Kungliga Operans balett. Hösten 2018 visade kompaniet den bejublade ”Love chapter 2” på Dansens Hus Stora scen.
Utöver detta har Eyal också ett fördjupat samarbete med Diors chefsdesigner Maria Grazia Chiuri och Eyal har flertalet gånger koreograferat Diors säsongsvisa modekollektioner. Grazia Chiuri gör även kostym till Into The Hairy som visas på Dansens Hus Elverket hösten 2024.
Sharon Eyal på Dansens Hus
Into The Hairy23-26 oktober 2024
Likt en levande organism, där vibrationer och musiken styr rörelserna, utspelas en framdrivande och rytmisk dans.
I samtal med Sharon Eyal
Sharon Eyal ger inblick i sitt konstnärskap och det som inspirerar henne. Hon delar med sig av ideérna kring verket Love Chapter 2, sin period hos Batcheva Dance Company och publikens reaktioner.
Sharon Eyal koreograferar för Dior (2019)
Både dans och mode handlar om kroppen, enligt Diors konstnärliga ledare Maria Grazia. Inför den stora vår/sommar modevisningen 2019 bjöd hon Sharon Eyal till att koreografera ett dansverk specifikt för modeshowen.
Musikvideon Hey Rosey 2019
Regisserad av Mike Mills och producerad av La Blogothèque följer videon dansaren och koreografen Sharon Eyal i ett industrihus.
Sharon Eyal i ett eget solo (2012)
720° är en omtalad installation av designern, konstnären och arkitekten Ron Arad. Det är en installation av monumentala proportioner. Den består av 5600 kiselstänger upphängda från en höjd av 8 meter för att bilda en perfekt cirkel och förvandlar utrymmet till en utomhusscen.2012 bjöds Sharon Eyal in till att medverka i installationen med ett eget solo som heter In Black.
Dansverket Killer Pig (2012)
Det pulserande och fysiska verket Killer Pig skapades från början för Norska Carte Blanche 2009. Sedan dess har verket vistas på flertalet festivaler och scener världen runt.