4 - 7 Nov 2020

GöteborgsOperans Danskompani:
Sharon Eyal/Crystal Pite Solo echo & Autodance

Den ena har fått en föreställning utsedd av The Guardian
till "The best dance of the 21st century" Den andra får allt
hon nuddar vid att bli hyllade publiksuccéer. Nu kommer de två storstjärnorna Crystal Pite och Sharon Eyal till
Dansens Hus och delar en kväll där GöteborgsOperans
dansare gör verklighet av deras magi.



Två extraordinära koreografer står i fokus när GöteborgsOperan låter drygt 20 av sina dansare korsa Sverige för en helkväll i vemodets tecken.

 

 

Kärlek, förlust och acceptans står i centrum för den kanadensiska koreografen Crystal Pites vackra ”Solo echo”. Koreografin utgår från en dikt av poeten Mark Strand: ”Några rader inför vintern”, samt två sonater för cello och piano av melankolikern Johannes Brahms. Dansarnas förfinade rörelser fångar livets förgänglighet och förluster. Mjukt fallande snöflingor väcker aningar om vinterns vemod. ”Solo echo” skapades 2012 för Nederlands Dans Theater.

 

Extravagant och minimalistiskt. Egensinnigt och allmänmänskligt. ”Autodance” är hypnotisk dans med stark attityd. De senaste tio åren har den israeliska koreografen Sharon Eyal skapat en strid ström kritikerrosade verk för framstående danskompanier. Hyllade ”Autodance” var hennes andra verk för GöteborgsOperans Danskompani. Sin vana trogen integrerar Eyal sömlöst dans, pulserande techno och teknik. Det är ömsom explosivt, ömsom sensuellt.

  • ”Läckert, obehagligt och sensuellt.”

    Göteborgs-Posten om "Autodance"

  • ”Bländande, suggererande, förföriskt.”

    Borås Tidning om "Autodance"

  • ”Ett sällsamt, tajt lagarbete.”

    Dagens Nyheter om "Autodance"

  • ”En pärla!”

    Svenska Dagbladet om "Solo echo"

  • ”Avslutningen är så gripande och vacker: allt glider oss ur händerna, vi står till sist tomhänta kvar. Och snön fortsätter att falla.”

    Sveriges Radios Kulturnytt P1 om "Solo echo"