Residens 2022

Under hösten 2022 fortsätter Dansens Hus att erbjuda plats på Elverket och på Lilla scenen för längre tekniska produktionsresidens. Residensen ger Sverigebaserade koreografer eller scenkonstnärer möjlighet att under tre veckor arbeta med ett tekniskt team och befintlig scenteknik för att arbeta med ett konstnärligt projekt.

Matilda Fleberg

Koreografen Matilda Fleberg utforskar tillsammans med producentduon VAZ utopiska och dystopiska framtidsscenarion i ett verk där ljudkonst och dans möts i en unik fusion av konsert och dansföreställning. 

Verket är en cirkulär tidsresa som med ett metaforiskt berättargrepp förkroppsligar de tankar, framtidsscenarion och farhågor som blivit en del av vår vardag i takt med samhällsutvecklingen. Frågor om makt, frigörelse och identitet i relation till miljö och ny teknik berörs; Hur låter det när naturen vänder sig mot människan, hur översätter man kod till rörelse och i vilket BPM slår ett artificiellt hjärta? 

Musiken bygger på elektroniska ljudvärldar inspirerat av afrikansk futurism där genrer som Highlife, Hip Hop, Morna och Zamrock mixas med nordisk melankoli. Rörelsespråket i föreställningen är en dynamisk fusion av stilar och uttryck med tonvikt på detaljerad musikalitet och kontraster i rörelsekvalitéer där dansare och musiker tillsammans bildar ett ekosystem som rör sig i symbios. 

“Vi vill skapa ett verk där dans och musik tar likvärdig plats och förhöjer varandra på scen- detta genom att ta del och lära av varandras processer i ett tidigt skede och låta utbytet leda det kreativa arbetet framåt”. 

Samarbetet mellan VAZ och Fleberg grundar sig i det gemensamma intresset för utbyte bortom den egna huvudsakliga konstformen. Genom större inblick i varandras skapandeprocesser utforskas nya arbetsmetoder för tonsättning i relation till koreografi. 

MATILDA FLEBERG

Matilda Fleberg har varit verksam som  koreograf sedan 2013 och kännetecknas för verk skapade utifrån ett  grupperspektiv med symmetri, kemi och synkronicitet som nyckelelement  där unika dansare möts och rör sig som en kraftfull enhet. Hon har  koreograferat verk till Diors modekampanjer, arbetat i olika  TV-produktioner, reklam, kortfilmer samt arbetat med en rad artister i  sammanhang som liveframträdanden, turneér, musikvideor och TV. 2018 satte hon upp sin debutföreställning “OUTLIVE” på Dansens Hus i  Stockholm som sedan spelats vidare runtom i Sverige. 

www.matildafleberg.com 

JENNY & CECILIA VAZ 

VAZ är en svensk kompositör- och producentduo bestående av systrarna Cecilia Vaz och Jenny Vaz. Den Svensk-Kapverdiska duon har rönt stora framgångar med sina experimentella afrobeats och genreöverskridande kompositioner och med grammisnominerade debuten NECESSARY tilldelades de SKAP:s Producentpris 2019. Tillsammans har de grundat de normbrytande kulturprojekten Panorama och Studio XX samt skivbolaget Kinship Music och Nordiska Musikbyrån. 

www.vazofficial.com 

www.nordiskamusikbyran.com 

Mari Carrasco

Under våren 2020 skapade Mari Carrasco ett beställningsverk för Vällingby Stadsteater – The Heart. Scenograf och kostymör Jenny Nordberg var delaktig processen och skapande ett rum som var 18 kvm för 4 dansare och 40 personer att dela på. Ett väldigt litet scenrum. Rummet blev en medskapare av det koreografiska uttrycket och ett tydligt verktyg i skapandeprocessen.

Via dansarnas kroppar ville gruppen få fram den vanliga människan som dansar. De jobbade med rytmik och tempo, då hittade de ett uttryck: contained groove. ”Contain the groove, implode the movement while u do what u are doing” (citat av Mari Carrasco). Uttrycket blev ett ”awkward groove”, som varken var för nära klubb eller för abstrakt. Den var i gränslandet mellan snyggt och fult, bekvämt och obehagligt. Det var The Heart.

Tillsammans med huset, kostymen, ljuset och rörelsen skapades en föreställning som för Carrasco öppnade upp en ny dörr till hennes konstnärliga universum. The Heart blev en upplevelse, en dansföreställning, en installation, en klubb där publiken får uppleva dansarna på nära håll. Med dansarnas pulserande isolationer och Mikael Karlssons episka musikaliska score med fyra stråkar. En värld där musiken och rörelsen är i symbios med varandra. En värld med fyra karaktärer i ulltröja som dansar sig till trans till dramatiska stråkar. En värld där ensamma hjärtan kan samlas och dansa ihop.

The Heart ställdes in två dagar innan premiär på grund av pandemin. Premiären skulle varit 3 april 2020. Med detta residens är Carrascos mål att slutföra processen för verket och kunna gå till premiär våren 2023.

Ellen Söderhult

GROV

En dans om det outhärdligt bitterljuva i kärleken vecklar ut sig genom asmr-ljud, strob, swoshiga hopp och kroppsliga tillstånd. I ett landskap av ljud och ljus möts skrovlig, sträv och len elektroakustisk musik med ljuden av lera, trä och monstruösa ljudeffekter. Arbetet tar sig an begreppen konsistens och textur i formen av en slags ljudeffektsdans som undersöker hur ljud och rörelse kan beröras med ögon och öron.

Grov är en storm av rörelser i ljud, ljus och känsla. Det är som ett ögonblick ur en dramatiskt romantisk dikt, tonsatt och dansad i mycket rök och ljussatt med strob. Hårda ljud och mjuka kroppar. Grov är smäktande ljudeffekter och spänst, pulserande bas och tunga landningar. Ljud av monster blandas med medeltida melodier och kroppar som rör sig till ljudet av knakande trä.

Grov är ett scenkonstprojekt som vill undersöka hur ljud och rörelse kan beröras med ögon och öron av koreograf Ellen Söderhult i samarbete med flera andra konstnärer: kompositör Kajsa Blom, filmfotograf Milja Rossi och dansarna Jade Stenhuijs och Morgane Nicol. Projektet vill utforska glidningar mellan uttryck och hur sinnesförmågorna syn, taktilitet och hörsel kan glida ihop och överlappa. Hur film, dans, musik/ljud och ljus kan skapa glidningar mellan ”form och fond”, objekt och subjekt. Detta i ett samarbete utifrån de samarbetande konstnärernas intressen för att arbeta med texturer, densitet och konsistenser i uttryckens olika material så som skrovlighet, intensitet, stick, djup och strävhet. Grov utforskar ett format mitt emellan elektroakustisk konsert och dansföreställning.

ELLEN SÖDERHULT

Ellen Söderhult är verksam som dansare och koreograf med bas i Stockholm. I sitt koreografiska arbete har hon tagit sig an kollektivet som protagonist i bland annat den sportiga punkbaletten How to do things with Romance och Rudy, samt intresserat sig för textur i ljud och rörelse. I verk som DUNKA DUNKA och Shane et. al har även körsång, tvärdisciplinära samarbeten och vibrerande bas varit bärande element. Hennes arbeten har visats på bl.a Heizhaus (Berlin), Black Box (Oslo), Dansehallerne och Danseatelier (Köpenhamn), Bastun och Båthuspaviljongen (Mariehamn), Ateneum (Helsingfors), Dansstationen (Malmö), Dansmässan/Scenkonstmuséet, MDT, Weld (Stockholm), DansPlats Skog (Stråtjära) och Massmanska kvarnen (Ronneby).  2015 initierade hon plattformen Nobodys business för open source utbyte av konstnärliga praktiker tillsammans med Alice Chauchat och Eleanor Bauer. Ellen är utbildad i dans och cirkus på DOCH/SKH

ellensoderhult.com

ad