En besvärjelse, en exorcism och ett firande på samma gång. Exótica är både en hyllning och en lektion: möt en del av Europas danshistoria som gått förlorad.
BiljetterSpelas på
Föreställningslängd
110 minuter
6 sep
19:00
7 sep
16:00
I början av 1900-talets Europa presenterade artisterna La Sarabia, Nyota Inyoka, François (Féral) Benga och Leila Bederkhan sina danser i Europa med stor framgång. Men eftersom dessa danser inte var erkända som en del av den västerländska dansens kanon så föll de i glömska.
I Exótica – On the brown history of European dance – blåser Amanda Piña nytt liv i dessa verk. Här söker hon i arvet från rasifierade dansare som har uppträtt på europeiska teaterscener, i vad hon kallar ”den bruna historien om europeisk dans”.
Exótica är en sprudlande ritual där danserna kommer till liv som i en seans där våra förfäder, queers och femmes of color är en del av nutid och dåtid. Med dans och tal i en storslagen scenografi iscensätts ett samtal med publikens egen blick och historia i fokus. Med Exótica initierar Amanda Piña en besvärjelse, en exorcism och ett firande på samma gång.
La Sarabia, (1878–1988), Nyota Inyoka, (1896–1971), François ”Féral” Benga (1906–1957) Leila Bederkhan (1903–1986) reste genom Europa och presenterade sina danser. I sina verk rörde de sig mellan exotifiering och den vita blicken. Vilken sorts arbete gjorde dessa rasifierade dansare och koreografer vid den tiden, hur uppfattades det av samtiden – och hur kan vi förstå det i dag? Exótica är en kväll av samhörighet och längtan efter dans.
“With this research, I would like to get to know my direct ancestors: fellow female and queer artists, dancers, and choreographers of color who lived and worked in Europe at the beginning of the 20th century. This work aims to revive them. It is a spiritual search for what consequences the white norm has, conceiving it as an internalized, self-invisible ideology, an unmarked and unnamed position.”
Amanda Piña
Om Amanda Piña
Amanda Piña är en mexikansk-chilensk-österrikisk koreograf, dansare och kulturarbetare som växelvis bor i Wien och Mexiko City. Hennes koreografiska arbete handlar om dekolonisering av konst med fokus på dansens politiska och sociala kraft. Hennes föreställningar är samtida ritualer som utförs för att tillfälligt demontera ideologiska skillnader mellan modernt och traditionellt, mellan människa och djur och mellan natur och kultur. Amanda Piña är intresserad av att göra konst bortom idén om en produkt – och att utveckla nya ramverk för att skapa sinnesrörande upplevelser.
Foto: Bea Borgers
Dansare och koreografen Marit Shirin Carolasdotter samtalar med Amanda Piña.
Konstnärlig ledning
Amanda Piña
Koreografisk forskning
Ángela Muñoz Martínez, André Bared Kabangu Bakambay, Venuri Perera, iSaAc Espinoza Hidrobo, Amanda Piña
Dramaturgi
Nicole Haitzinger
Integrerad design
Michel Jimenez
Scenografi
Forêt Asiatique (1921) av Albert Dubosq, återskapad av dekorstudion Jozef Wouters som en del av Amanda Piña’s bidrag till Infini #18 (2022)
Teknisk ledning
Marcelo Daza, Emilio Cordero | Music: Ángela Muñoz Martínez, Zevra Ljuddesign: Dominik Traun
Kostym
Federico Protto
Regiassistent
Pierre-Louis Kerbart
Produktion
Amanda Piña/Fortuna
Samproduktion
Kunstenfestivaldesarts, Holland Festival, Festival d’Automne à Paris, Tanzquartier Wien, PACT Zollverein, DDD-Festival Dias da Dança, La Bâtie-Festival de Genève, NEXT Festival
Distribution
Something Great
Med stöd av
De Singel, KWP Kunstenwerkplaats, wpZimmer
Tack till
Stadsschouwburg Kortrijk, Showtex, Bruno Forment, FWF funded project Border Dancing Across Time P-31958, Christina Gillinger-Correa Vivar (archival research), Rolando Vázquez (decolonial theory/interview) Funded by the Cultural Department of the City of Vienna, Arts and Culture Division of the Federal Chancellery of Austria Performances in Brussels with the support of Österreichisches Kulturforum in Brussels