Efter drygt tjugo år av koreografiska verk där själva tematiken varit hennes utgångspunkt vill koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén nu börja i en annan ände: i rörelsen och se vart den leder. 

Biljetter

Föreställningslängd

70 minuter

26 jan

19:00

27 jan

19:00

28 jan

19:00

Hagar Malin Hellkvist Sellén har under två decennier skapat scenkonst med queera och feministiska perspektiv. Identitetsbärande verk som både omfamnat och utmanat publiken. Hon har upprepade gånger gästat Dansens Hus, senast 2019 med Rosa löften. Äntligen är hon tillbaka, denna gång med en urpremiär hos oss! Men nu med utgångspunkt i rörelsen istället för tematiken.

Tiden det tar är ett helaftonsolo skapat för och tillsammans med den norska dansaren Pernille Holden. Holden har tidigare medverkat i Hellkvist Selléns verk Flottarkärlek, Kvinnor och skog och Bättre folk.  

Tiden det tar klär sig inte i det skrivna ordets språkdräkt utan kommunicerar genom koreografin från början till slut.

Publiken erbjuds ett verk som inte först beskrivs i ord utan får upplevas på sina egna villkor. Med Tiden det tar fortsätter Hellkvist Sellén att skapa ett intimt format där publiken får komma nära dansaren och rörelsen.

Bildgalleri Tiden det tar. Klicka på bilderna för att förstora.

Hagar Malin Hellkvist Sellén

Hagar Malin Hellkvist Sellén har verkat som koreograf i snart tjugo år och etablerat sig som en stark feministisk och queer röst inom svensk samtidskoreografi.

Bland hennes tidigare verk kan nämnas Parveln (2017), Missionären (2016), Jag minns dig som du var då (2014), Rosa löften (2008) och Bättre folk (2006).

För föreställningen Missionären tilldelades hon både Svenska Teaterkritikers Förenings Danspris 2016 och Svenska Regissörsföreningens IRIS-pris 2017. Föreställningen utforskade lesbiska relationer inom den frikyrkliga väckelserörelsen under tidigt 1900-tal.

Biljetter

Dela event:

27 januari

Eftersnack i foajén. Hagar Malin Hellkvist Sellén och dansaren Pernille Holden i samtal med Tove Salmgren efter föreställningen.