Biljetter och info

Eftersnack i foajén fredagen den 27 januari. Stanna gärna kvar på samtal mellan Hagar Malin Hellkvist Sellén och dansaren Pernille Holden efter föreställningen. Moderator: Tove Salmgren

Medverkande

Idé
Hagar Malin Hellkvist
Sellén


Koreografi
Hagar Malin Hellkvist
Sellén i nära samarbete med Pernille Holden

Dansare:
Pernille Holden

Kostymdesign/Dramaturg
Elin Hallberg
 

Ljusdesign
Erik Westerlund
 

Ljuddesigner och kompositör
Anna Sóley Tryggvadóttir

Producent
Vilma Sohlberg
 
Produktion
Hagar Malin Hellkvist Sellén
 

Samproduktion
Dansens Hus med stöd av Kulturrådet och Stockholms stad i samarbete med Skeppsholmstudion.
 

Foto
Sofia Runarsdotter

 
Efter drygt tjugo år av koreografiska verk där själva tematiken varit hennes utgångspunkt vill koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén nu börja i en annan ände: i rörelsen och se vart den leder. 

Spelas på

Dansens Hus Elverket, Linnégatan 69

Föreställningslängd

70 min

Hagar Malin Hellkvist Sellén har under två decennier skapat scenkonst med queera och feministiska perspektiv. Identitetsbärande verk som både omfamnat och utmanat publiken. Hon har upprepade gånger gästat Dansens Hus, senast 2019 med Rosa löften. Äntligen är hon tillbaka, denna gång med en urpremiär hos oss! Men nu med utgångspunkt i rörelsen istället för tematiken.

”Tiden det tar” är ett helaftonssolo skapat för och tillsammans med den norska dansaren Pernille Holden. Holden har tidigare medverkat i Hellkvist Selléns verk Flottarkärlek, Kvinnor och skog och Bättre folk.  

Tiden det tar klär sig inte i det skrivna ordets språkdräkt utan kommunicerar genom koreografin från början till slut.

Publiken erbjuds ett verk som inte först beskrivs i ord utan får upplevas på sina egna villkor. Med ”Tiden det tar” fortsätter Hellkvist Sellén att skapa ett intimt format där publiken får komma nära dansaren och rörelsen. 
 

Hagar Malin Hellkvist Sellén

Hagar Malin Hellkvist Sellén har verkat som koreograf i snart tjugo år och etablerat sig som en stark feministisk och queer röst inom svensk samtidskoreografi. Bland hennes tidigare verk kan nämnas Parveln (2017), Missionären (2016), Jag minns dig som du var då (2014) och Rosa löften (2008) och Bättre folk (2006). För föreställningen ”Missionären” tilldelades hon både Svenska Teaterkritikers Förenings Danspris 2016 och Svenska Regissörsföreningens IRIS-pris 2017. Föreställningen utforskade lesbiska relationer inom den frikyrkliga väckelserörelsen under tidigt 1900-tal. ”

Foto: Sofia Runarsdotter
ad