En hänförande och subversiv konfrontation där det traditionella krockas mot det samtida.
BiljetterSpelas på
Föreställningslängd
75 minuter
4 okt
19:00
Tempot ökar successivt och accelererar till 145 bpm när tio dansare kastar sig in i ett energiskt och invecklat fotarbete under Marco da Silva Ferreiras koreografi. Med en dansstil som kan karaktäriseras som en slags hybrid mellan urbana stilar och folkloristiska danstraditioner, skapas en eklektisk, kraftfull och rytmiskt intensiv föreställning. Dansarnas kroppar förenas i en levande, intuitiv och karnevalisk våg av rörelser. I Carcaça använder sig Marco da Silva Ferreira av dansen som ett redskap för att undersöka kollektiva identiteter från marginaliserade grupper, med specifika referenser till house, kuduro, top rock och hard rock. Genom denna ingång rör sig verket mellan dåtid, nutid, folklore och urban kultur och tycks uppmana till reflektion hos betraktaren. Vilken roll spelar individuella identiteter i uppbyggnaden av en gemenskap? Vilken värld korsar den individuella och kollektiva kroppen? Eller snarare, vilka kroppar korsar världen?
Det intensiva och komplexa fotarbetet från dansarna som bär sneakers, ger inte bara ljud på scenen, utan skapar även värme och rörelseenergi i rummet. Musikaliskt ackompanjeras dansarna av trummor spelade av João Pais Filipe och elektronisk musik av Luís Pestana, med ett soundtrack som löper genom föreställningen med referenser från traditionell-, postmodern- och klubbmusik. Carcaça (som betyder lik, kadaver eller skelett på portugisiska) är ett verk förankrat i nuet och fokuserad på framtiden – med rötter i det förflutna.

Om Marco da Silva Ferreira
Med endast en handfull egna koreografiska verk har Marco da Silva Ferreira snabbt kommit att anses vara en av Portugals främsta koreografer. Hans särpräglade dansstil, ofta förstärkt av rörelsepraktiker lånade från klubbkulturen, street och ballroom skapar komplexa och pluralistiska verk. Ferreira skärper publikens blick genom en absolut närvaro i sina verk, där sociala och samhälleliga normer ofta spelar stor roll.
Ferreira har rönt stora framgångar i Europa med verk som Brother och Bisonte, som visades 2024 på Dansens Hus Elverket för fulla hus. Nu återvänder han till Dansens Hus och intar Stora scen med Carcaça från 2021.
Marco da Silva Ferreira föddes 1986 i Santa Maria da Feira, Portugal. Han har en examen i fysioterapi och inledde sin professionella danskarriär 2008. Han har arbetat med André Mesquita, Hofesh Shechter och Sylvia Rijmer, med flera. 2010 vann han det årets upplaga av So You Think You Can Dance – Portugal.
Han började skapa sina egna koreografiska verk 2012, med Nevoeiro 21. Sedan kom Réplica ... éplica ...éplica (2013) och samma år tilldelades han ett pris för Portugals bästa unga konstnär med verket Hu(r)mano, något som blev startskottet för en internationell karriär. Hans nästa verk var Brother (2016), skapad för Stadsteatern i Porto och visades bland annat på Biennale de la danse de Lyon 2018.
Mellan 2018 och 2019 var da Silva Ferreira associerad konstnär vid Stadsteatern i Porto, sedan vid National Choreography Center (CCN) i Caen från 2019 till 2021. 2022 skapade han Fantasie minor.
CARCAÇA is nothing short of extraordinary
Koreografi och konstnärlig ledning
Marco da Silva Ferreira
Konstnärligt stöd
Catarina Miranda
Medverkande
André Speedy, Fábio Krayze, Leo Ramos, Marc Oliveras Casas, Marco da Silva Ferreira, Maria Antunes, Max Makowski, Mélanie Ferreira, Nelson Teunis, Nala Revlon
Ljudtekniker
João Monteiro
Ljusdesign och teknisk ledning
Cárin Geada
Musik
João Pais Filipe (slagverk) och Luís Pestana (elektronisk musik)
Kostym
Aleksandar Protic
Scenografi
Emanuel Santos
Antropologiska studier
Teresa Fradique
Portugisisk folkdans
Joana Lopes
Produktionsledning
Mafalda Bastos
Exekutiv produktion
Mafalda Bastos och Joana Costa Santos
Produktionsstruktur
P.ulso
Spridning
Art Happens
Samproduktion
Teatro Municipal do Porto, Centro Cultural de Belém, Big Pulse Dance Alliance, i samproduktion med New Baltic Dance (Litauen), Julidans (Nederländerna), Tanz im August/HAU Hebbel am Ufer (Tyskland), Dublin Dance Festival (Irland) och ONE Dance Week (Bulgarien). Projektet är medfinansierat av Europeiska unionens program Creative Europe. Även i samarbete med Centre chorégraphique national de Caen en Normandie inom ramen för det franska kulturdepartementets program Résidence d’artiste associé, La Briqueterie – CDCN du Val-de-Marne, Maison des arts de Créteil, KLAP – Maison pour la danse, CCN-Ballet National de Marseille, Charleroi danse, Centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles, December Dance (Concertgebouw och Cultuurcentrum Brugge), La Rose des Vents – Scène nationale Lille, Métropole – Villeneuve d’Ascq och TANDEM Scène Nationale Arras-Douai
Med stöd av
República Portuguesa – Cultura, DGARTES – Direção Geral das Artes
Konstnärligt residens
A Oficina (Guimarães), Ballet National de Marseille, Escola Superior de Dança (Lissabon), O Espaço do Tempo (Montemor-o-Novo), Teatro Municipal do Porto