Mette Ingvartsen (DEN) Moving in Concert 21 – 22 februari 2020


Hon har gett oss nakendansad lindy hop och en hel liten armé av blå heltäckande kroppsstrumpor. Nu tar hon klivet in i ett helt annat ämne: människan och hennes liv i ett digitaliserat universum.

I serien ”The red pieces” har danska koreografen Mette Ingvartsen gått på djupet med teman som lust, njutning, pornografi, sex och relationen mellan sexualitet och den offentliga sfären. Både ”7 Pleasures” och ”To come (extended)” har fått Dansens Hus publik att fullkomligen rusa till salongerna. I ”Moving in concert” är ämnet ett helt annat.

Nu kliver Mette in i det naturvetenskapliga laboratoriet och funderar på människan och hennes liv i en digitaliserad, teknologiserad värld. Vem leder egentligen vem? Hur påverkas våra hjärnor av att totalt översköljas av digitala interaktioner? Och när vi tryckt på ”off” – influerar den fortfarande vår kropp och hjärna?

Om koreografen


Mette Ingvartsen

Mette Ingvartsen är dans koreograf och dansare. Hon har studerat i Amsterdam och Bryssel och tog 2004 examen från skolan P.A.R.T.S. i Bryssel.
Mellan åren 2004 och 2014 gjorde hon en lång rad av verk såsom ”50/50” (2004), ”Why we love action” (2006), ”Giant City” (2009) och ”evaporated landscapes” (2009).
2010 arbetade hon med flera platsspecifika verk med teman kring artificiell natur, såsom ”The Extra Sensorial Garden” i Köpenhamn (2010)

2014 startade Mette en serie av verk under samlingsnamnets ”The Red Pieces”. Först ut var ”69 Positions” som ifrågasatte gränsen mellan privat och offentligt rum genom att bokstavligt talat sätta en naken kropp mitt bland teaterpubliken.
Det andra stycket i serien var ”7 Pleasures” där en grupp av 12 dansare utforskade varianter av nakenhet och sexualitet. Det handlade om begrepp som njutning och lust och hur massan ställs mot individen, objektet mot den egna kroppen.

Hösten 2019 hade Mette Ingvartsen premiär för ”Moving in Concert” – ett verk där hon diskuterar människan och hennes roll i en ny digitaliserad värld.
”Det jag vill utforska med ”Moving in Concert” är kroppens relation till teknik, på en mer abstrakt nivå. Eller snarare, hur man förstår teknik som något som är aktivt i våra kroppar även om vi inte längre är direkt anslutna till tekniska apparater, såsom datorer, surfplattor och telefoner. Jag är intresserad av hur införlivandet av teknik i våra kroppar förvandlar de neurologiska mönstren i våra hjärnor. Hur det förändrar hur vi känner, tänker, lever och känner.”

Mellan åren 2013 och 2016 arbetade Mette på Kaaitheater i Bryssel. Hon har också varit knuten till universitetsvärlden och har en doktorsexamen i koreografi på UNIARTS.

Läs mer om Mette Ingvartsen på hennes webbplats: www.metteingvartsen.net

ad