16 okt
19:00
17 okt
19:00
18 okt
19:00
20 okt
19:00
21 okt
19:00
18 nov
19:00
19 nov
19:00
Cullbergbalettens nästa stora satsning bjuder på två nyskapade verk med olika uttryck. Kanadensiske stjärnkoreografen Edouard Lock skapar ett klassiskt passionsdrama inspirerat av 1950-talets jazz och film noir: 11th Floor, med specialskriven musik av kompositören Gavin Bryars. Fyra musiker spelar live på scenen; piano, bas, saxofon och dragspel. Svenska stjärnskottet Stina Nyberg, med ett tydligt kontemporärt uttryck, låter dansarna skapa musik och rörelser i verket Tones & Bones där koreografin, ljudet och ljuset spelar lika stora roller.
Samlingsprogrammet med titeln WORKS visar Cullbergbalettens bredd och briljans i två sinsemellan helt olika verk.
Kostymören Ulrika van Gelder skapar kostymen till 11th Floor som blir ett elegant och sofistikerat kostymdrama med tio av Cullbergbalettens dansare. Kompositören, jazzmusikern och basisten Gavin Bryars har skrivit musik till ett flertal operor, stråkkvartetter, konserter, körer och skapat ett flertal instrumentella verk. Han har samarbetat med flera koreografer och regissörer, vid sidan av Edouard Lock, även Merce Cunningham och Robert Wilson.
Edouard Lock koreograferade redan vid 20 års ålder verk för flera kompanier i hemlandet Kanada. Lock grundade sitt eget kompani La La La Human Steps 1980 i Montréal och kompaniet fick internationella framgångar med storslagna helaftonsverk. Den flerfaldigt prisbelönade Lock fick sitt internationella genombrott 1985 med verket Human Sex och han har vid sidan av verk för andra kompanier också samarbetat med bland andra Louise Lecavalier, David Bowie och Frank Zappa. Han har skapat ett flertal filmer och överfört koreografiska verk till film, bland annat den mycket uppmärksammade och prisade Amelia , 2004. Lock räknas som en av de banbrytande superstjärnorna inom den moderna dansen.
Den svenska koreografen Stina Nyberg , en av de mest uppmärksammade unga koreograferna idag, skapar Tones & Bones direkt för Cullbergbaletten. Koreografin är tätt sammanflätad med ljuddesignen av Rebecca Digby och ljusdesignen av Chrisander Brun.
De sex dansarna spelar instrument, skapar och framför sånger, och agerar musiker till sin egen dansföreställning. Rörelsen och kroppens relation till ljudet är centralt i verket som rör sig kring temat hur hierarkier mellan musik och dans kan konstrueras, förstöras och förändras. Dansen och musiken utvecklas samtidigt och med hjälp av varandra.
– Det finns en känsla av igenkänning i att se någon göra sitt allra bästa på scenen, att våga både lyckas och misslyckas. För mig handlar det om att använda sina erfarenheter för att ifrågasätta idéer om kvalitet och professionalitet. Och att lära sig något nytt på vägen, säger Stina Nyberg om Tones & Bones.
Stina Nyberg tog sin masterexamen i koreografi från Dans- och Cirkushögskolan (DOCH) i Stockholm 2012. Hon arbetar i flera olika konstellationer och projekt, ofta kring metoder och begreppet ”practice”. 2011-2014 har Stina presenterat flera verk på MDT i Stockholm, senast solot Horrible Mixtures och dessförinnan Musical, The Environment och The Way Sounds Attack . 2012 skapade hon Orkestern för Kungliga Svenska Balettskolan som framfördes i guldfoajén på Kungliga Operan i Stockholm. Flera av hennes verk kretsar kring sambanden mellan ljudproduktion och rörelse och om hur vi kan skapa nya relationer mellan rörelse och tanke. Tillsammans med Amanda Apetrea, Nadja Hjorton, Halla Ólafsdóttir och Zoë Poluch koreograferade hon Samlingen för Cullbergbaletten på Dansmuseet i december 2013. Sedan 2012 har Stina utvecklat, koreograferat och medverkat i showen Shaking the habitual med det svenska kultförklarade bandet The Knife, ett samarbete som fortsätter under 2014.