Koreograf på plats

I vår kommer fyra grupper att ha ett så kallat residens här på Dansens hus. Under en residensperiod finns dansarna i vår studio Klotet och arbetar fram ett verk. Någon gång under perioden kommer dansarna öppna dörrarna för allmänheten och visa sitt arbete. Vi lägger upp detaljerad information här nedan efterhand - håll utkik!

Robert Malmborg

Vecka 50, 52 & 1

Malmborg_R_Helbild_Carl_Thorborg_kvadrat

Robert Malmborg, foto: Carl Thorborg

– När jag lyssnar på musik i hörlurar blir musiken ett soundtrack till det som sker runtom mig. Jag väljer om jag vill sluta ögonen och bara lyssna, eller se mig omkring och kanske notera kopplingar mellan det jag hör och det jag ser. Det är lyxigt, det är en privat stund jag själv kan kontrollera och som ger utrymme för fantasin. Jag vill bland annat pröva hur det blir att dela den privata upplevelsen med andra. Testa om live kan kännas live dubbelt så mycket och dansa så innerligt det går.

Robert Malmborg är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan. Han har tränat streetdance/hiphop sedan 2002. Under åren 2006–2010 arbetade han med Bounce Streetdance Company där han medverkade i Gökboet och 2011 dansade han i Fredrik Benke Rydmans Svansjön på Dansens Hus i Stockholm samt på turné runt om i Europa. Han dansade i föreställningen Kamuyot, ett samarbete mellan Batsheva Dance Company och Riksteatern och var därefter engagerad vid Batsheva Dance Ensemble under ledning av koreografen Ohad Naharin i Israel. Han har också arbetat med koreografer såsom Sharon Eyal & Gai Bachar, Anna Vnuk, Kenneth Kvarnström med flera.

pontus Linder

Bild på en glad Pontus Linder.

Pontus Linder

I maj visar Pontus Linder föreställningen Cypher på festivalen Urban Connection. Under våren utvecklar han verket i vår studio. En cypher kallas det inom hiphop när deltagare och publik står i en cirkel tillsammans och gör musik; rappar, beatboxar, dansar.

– Jag hoppas att föreställningen kommer att ge åskådaren en inblick i breakingens gemenskap, vad gör vi med den och vad den gör med oss. Mitt breaking-crew Skill Bill Zoo ligger bakom idéen och under Urban Connection axlar jag rollen som koreograf.

Pontus Linder är utbildad på Dans- och cirkushögskolan och Åsa Folkhögskola. Han har sedan sin examen 2013 arbetat som koreograf, dansare och pedagog och håller främst på med breaking, nutida och hip hop. Förutom egna projekt har han dansat med bland annat Ambra Succi och Art of Spectra. Han är också medlem i hip-hop-kollektivet Skill Bill Zoo.

anna källblad

Bild på Anna Källblad.

Anna Källblad, foto: Jenny Vinterqvist

Anna Källblad har gjort sig känd för koreografier och installationer som ofta tar avstamp i frågan kring kroppars rörelse och vilka berättelser de ger på olika platser. Ofta i crossover-projekt med andra konstarter: musik, arkitektur och teater. Sedan 2013 samarbetar hon med konstnären Helena Byström och i maj är det premiär för deras nya verk City Horses – en stadskoreografi om makt, hästar och feminism.

– Att sitta till häst är en gammal symbol för makt. Idag är det till 90 procent tjejer som rider och sköter hästar i Sverige. Lägg till detta alla gånger det ”leks häst”. Det finns för
få monument över kvinnors hjältemod i våra städer. Det är hög tid för en offentlig styrkedemonstration på det här området. Vi ska visa musklerna!

Anna Källblad är utbildad i bland annat New York och Los Angeles och har tidigare arbetat med bland andra Efva Lilja, Cristina Caprioli och Vindhäxor. Några av hennes mer uppmärksammade projekt är Blånagla i Orrviken (2016), Vita elefanter i Globen (2013) och Härmapan i R1, Moderna dansteatern c/o (2008).

Carima Neusser och sanna söderholm

Undercover Choreography: We are made of Star stuff

Det började med att de två möttes kring feministiska teorier och funderingar kring dansvärlden. Nu, ett år senare, kommer de till Dansens Hus under gruppnamnet Undercover Chorography för att först jobba vidare med föreställningen (We Are) Made of Star Stuff, och senare under säsongen visa den på Lilla scen.

–  Undercover Choreography handlar om att vi likställer vår kropp med material, och med rummet vi är i. Publiken får utrymme att tänka och uppleva sitt eget perspektiv – vad är det jag ser? En chans att erfara saker på en annan nivå än den kognitiva. Det handlar också om tankarna som jag som dansare har – hur dom kommer ut i kroppen. Vem är jag på scenen?

Carima Neusser är koreograf och dansare  Hon är utbildad på bland annat Iwanson i München och i New York. Hon har presenterat sitt arbete i olika sammanhang på klubbar, dansscener och konsthallar runtom i Sverige. Carima har arbetat med konstnärer, musiker och koreografer såsom Simone Forti, Jacopo Miliani, Per Hüttner, Jean- Louise Huhta. Hon har också dansat och koreograferat för artister såsom Silvana Imam och Jonathan Johansson.

Sanna Söderholm är dansare, koreograf, pedagog och forskare med nära 30 år i branschen. Genom åren har hon arbetat med allt från Janet Jackson till Cristina Caprioli – toppat med en masterexamen i koreografi på Dans- och Cirkushögskolan.

Koreograf på plats lyfter fram svenska, samtida koreografer och ger ett stöd i deras utveckling. Dansens Hus är en internationell gästspelsscen med viljan att pusha för svenska koreografer.

Koreografer på plats hösten 2016 var Sebastian Lingserius, Livekonstkollektivet Melo, Nicole Neidert och Hanna Jansson samt Robert Malmborg. Våren 2016 var Mari Carrasco och Shintaro Oue. Under 2015 har Gunilla Heilborn, Efva Lilja, Malin Hellkvist Sellén och Emelie Enlund varit Koreograf på plats på Dansens Hus.