En cirkusföreställning som utmanar och tänjer på strukturer — våra mänskliga strukturer och vad som håller samman våra samhällen och demokratier. Varför ser de ut som de gör? Vad håller dem i balans?
BiljetterSpelas på
Föreställningslängd
120 minuter (inkl paus)
7 jun
19:00
8 jun
15:00
9 jun
15:00
11 jun
19:00
12 jun
19:00
13 jun
19:00
14 jun
19:00
15 jun
15:00
16 jun
15:00
I en tensegrity-struktur hålls formen ihop av spänningar, balans och av krafter som drar åt olika håll. En minsta förändring kan få hela bygget att falla. Och vad händer när det mest fundamentala kollapsar? Vem kommer i kläm och vem ger det frihet? Tipping Point fungerar som en påminnelse om att inget är oundvikligt och att förändring är möjlig. Egentligen är det ganska enkelt. Varje handling, oavsett storlek, kan vara en del av en större förändring.
Alexander Weibel Weibel
Är en spanskfödd cirkusartist specialiserad på balansakter: både att själv balansera på slackropes, trådar, enhjulingar och föremål, men också att balansera föremål på sig själv. Alexander är även musiker och kombinerar ofta fiolspel med sitt cirkusartisteri. Alexander började sin utbildning vid en cirkusskola i Madrid för att sedan studera vid National Circus Shcool of Moscow samt Dans- och cirkushögskolan i Stockholm, där han även tilldelades Sophie Hultens cirkusstipendium. Alexander har uppträtt och turnerat runt på olika festivaler i Europa och tilldelats en rad utmärkelser, bland andra Special jury’s prize under Cirque De Demain i Paris 2011, Innovation Prize under IV Circus Festival of Albacete och Audience’s prize under Newcommers Show i Leipzig. Första mötet med den svenska publiken skedde under förproduktionen Knitted Piece, föreställningen som var startskottet till det som senare blev Knitting Peace i regi av Tilde Björfors. Alexander har under åren medverkat i flera av Cirkus Cirkörs produktioner som artist och regissör.
Foto: Carlos Zaya
Som publik är det lätt att fascineras av och uppslukas av de enskilda nummer som ”Tipping point” består av när allting ser att vara så lätt utfört. Vilket naturligtvis är en synvilla.
en påtaglig poetisk kvalité i själva utförandet som gör att till exempel den italienska cirkusartisten Delia Cerutis luftakrobatik hängande i sitt hår blir lika graciöst luftig som häpnadsväckande.
Det ser förbluffande lätt ut när akrobaterna i ”Tipping point” utför sina konster. Men balans och struktur rubbas lätt, vilket är temat i Cirkus Cirkörs musikaliskt stämningsfulla verk.
Det schweiziska partrapetsparet Sébastien Klink och Morgane Stäheli arbetar också med tensegritetselement men det är deras flygande trapetsnummer som laddar rummet.
... Cirkus Cirkörs uppsättning balanserar mellan det skicklighets- och styrkeuppvisande, underhållande och tankeväckande.
Regi
Alexander Weibel Weibel
Partrapets
Sebastién Klink
Patrapets
Morgane Stäheli
Hårhängning och rep
Delia Ceruti
Contortion och fotjonglering
Kalle Pikkuharju
Kinesisk påle
Quentin Dubot
Musiker och kompositör
Axel Fagerberg
Scenografi & Kostymdesign
Saara Ahola
Riggdesign
Matt Horton
Ljusdesign
Patrik Bogårdh
Dramaturg
Marie Persson Hedenius
Regiassistent
Mirja Jauhiainen
Cirkus Cirkör stöds av
Statens Kulturråd, Region Stockholm, Stockholms stads Kulturförvaltning och Botkyrka kommun.