I slutet av mars 2021 öppnar Dansens Hus sina dörrar för Cullberg
Biljetter30 mar
19:00
Den här veckan skulle ”Horse”, Deborah Hays nya verk för Cullberg, ha haft premiär på vår stora scen. Verket håller just nu på att färdigställas inne på Dansens Hus scen, men det publika mötet får vänta tills pandemin släpper greppet om oss alla.
Men istället för live, kommer vi att bjuda er på andra publika möten med Deborah Hay och Cullberg.
Exklusivt live-samtal med Deborah Hay
Tisdag 30 mars kl 19.00 arrangerar vi ett exklusivt livesamtal med den ikoniska koreografen Deborah Hay. Där får ni höra henne berätta mer om att arbeta med ett verk på distans och hur det är att kommunicera konst från karantän.
Samtalet modereras av Andrea Redmer Dansens Hus och Deborah samtalar med Jeanine Durning från Cullberg och Johannes Öhman teaterchef Dansens Hus.
Om Horse
Koreografen Deborah Hays nya verk Horse för Cullberg skulle ha haft premiär på Dans- och Teaterfestivalen i Göteborg förra sommaren och planerades sedan att visas på Dansens Hus under hösten 2020. Men på grund av pandemin sattes ett nytt speldatum nu i mitten av mars 2021. Men även nu sätter pandemin käppar i hjulet och det publika mötet får vänta. Men inte dansen. För just nu repeterar Cullberg för fullt på vår scen och premiären kommer att genomföras som planerat under vecka 12, men inför en tom salong. Scenversionen av Horse planeras nu att ske på Stora Teatern i Göteborg under hösten 2021.
Cullbergs associerade koreograf Deborah Hay som bor i Austin, Texas, har inte kunnat resa till Sverige under hela 2020 och istället har hon arbetat med dansarna i Sverige online och förberett dem på att framföra Horse inför en tom teater i Stockholm. Från sitt hem i USA har hon skrivit brev till dansarna och reflekterat över vad det betyder att arbeta som dansare och framträda i en tid som inte tillåter det.
Ny kortfilm om verket
Under veckorna som Cullberg är på Dansens Hus startar också inspelningen av en kortfilm ”Dear Dancer” som handlar om verket Horse. Regisserar gör Marcus Lindeen och övriga teamet består av den Guldbaggebelönade filmfotografen Ita Zbroniec-Zajt, kompositören Hans Appelqvist och producenten Jesper Kurlandsky.
– För mig är dans något abstrakt som är svårt att ta på. Jag är mer van att arbeta med text och berättelser. Så det ska bli roligt att se vad som händer när mitt uttryck får möta en koreograf som Deborah Hay och Cullbergs dansare. Regiarbetet blir såklart en utmaning på grund av pandemin eftersom dansarna inte får vara för nära varandra och allt behöver göras med restriktioner, säger Marcus Lindeen.
– Jag kom nyligen i kontakt med Marcus arbete och kände genast att hans kärlek till språkets estetik och hur det överförs mellan personer i film är samma som min egen förtjusning över hur språket påverkar hela dansaren, säger Deborah Hay.
Premiärdatum för filmen Dear Dancer är inte bestämt.
Om koreografen
Deborah Hay
Deborah Hay, född 1941 i Brooklyn, har uppnått ikonstatus bland koreografer. Hennes arbete grundades i 1960-talets experimentella Judson Dance Theatre i New York, en av de mest radikala och inflytelserika postmoderna konströrelserna. Hay fokuserar sitt arbete på att vidga fältet från vilket en dansare kan ta sina rörelser, att gå ifrån inlärda mönster.
Hon tillbringade många år med att koreografera soloverk för konstnärer som bland andra Mikhail Baryshnikov.
Hay har tilldelats många priser och utmärkelser inklusive det första och banbrytande Doris Duke Artist Award 2012. Den 5 maj 2015 tilldelades Hay titeln Chevallier de L’Ordre des Arts et Des Lettres av Frankrikes kultur- och kommunikationsminister. 2015 skapade Deborah Hay Figure a Sea direkt för Cullberg med musik av Laurie Anderson. Verket är ett av kompaniets mest hyllade på senare år och har turnerat i USA och över hela Europa och presenterats på viktiga festivaler som Montpellier Danse och International Festival of Contemporary Dance of the Biennale of Venezia.
Deborah Hay är knuten som koreograf till Cullberg 2019-2021.