En dansad hyllning till en fascinerande musiker. Ett dansporträtt som glider mellan rörelsestilar och musikaliska genrer.

Biljetter

Föreställningslängd

70 minuter

1 feb

19:00

2 feb

19:00

I föreställningen Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones, som skulle ha visats på vår scen i början av februari 2022, använde Jan Martens musik av Elisabeth Chojnacka. Martens blev fascinerad av den polska musikern. I solot Elisabeth Gets Her Way, dansad av honom själv, får hon den tid och det utrymme hon förtjänar.

Elisabeth Chojnacka (1939 – 2017) var en exceptionellt begåvad och passionerad musiker som delvis var ansvarig för cembalomusikens återupplivande i mitten av 1900-talet. Tack vare hennes talang och uthållighet skrev ett stort antal musiker (Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio, Halffter) på 1970- och 1980-talen nya verk för cembalo, ofta tillägnat Chojnacka.

Det säger sig självt att musik spelar en stor roll i denna föreställning, med ett soundtrack som täcker ett brett spektrum av kompositörer. Från Nyman över Montague till Ligeti, alltid i en föreställning av Chojnacka. Martens spelar sin kropp som Chojnacka spelar cembalo. Olika rörelsestilar förs samman. Martens glider genom dem lika enkelt som Chojnacka gör mellan historiska och moderna musikregister. Dansen är sammanvävd med ett dokumentärt lager om Chojanckas verk och liv.

Hör Jan Martens berätta om sin föreställning i en intervju producerad av Dansens Hus Oslo och läs hans text om Elisbeth Chojnacka.

Jan Martens

Jan Martens

Jan Martens (°1984, Belgien) Koreografen och dansaren Jan Martens har arbetat som dansare i flera belgiska kompanier, däribland United-C och Ann Van den Broek. Han utexaminerades från Artesis Conservatory for Dance i Antwerpen 2006. Sedan 2009 är han även verksam som koreograf med ett flertal internationella succéer bakom sig, senast THE DOG DAYS ARE OVER och SWEAT BABY SWEAT. I sitt arbete vill han framhäva skönheten i den mänskliga imperfektionen, snarare än fysisk virtuositet.

Martens är sedan 2017 creative associate vid deSingel international arts campus (Antwerp, BE), fram till 2021. Han är också medgrundare av den koreografiska plattformen GRIP.

Biljetter

Dela event:

Stanna kvar efter föreställningen 1 februari för då sker ett samtal mellan Jan Martens och Dansens Hus teaterchef Joannes Öhman.

Jan Martens puts his finger on the innovativeness of Elisabeth Chojnacka (1939-2017) in such an ingenious and precise way that you are left in awe.

—Annette Embrechts, De Volkskrant

...it is just as glorious to watch and hear Martens and Chojnacka fuse their art in a riveting celebration of radical emotional force.

—Evgeny Borisenko, Tanzschreiber