29 nov
19:00
30 nov
15:00
11 dec
19:00
12 dec
19:00
13 dec
15:00
13 dec
19:00
14 dec
15:00
18 dec
19:00
19 dec
19:00
20 dec
15:00
20 dec
19:00
21 dec
15:00
26 dec
15:00
27 dec
15:00
27 dec
19:00
28 dec
15:00
2 jan
19:00
3 jan
15:00
3 jan
19:00
4 jan
15:00
8 jan
19:00
9 jan
19:00
10 jan
15:00
10 jan
19:00
11 jan
15:00
16 jan
19:00
17 jan
15:00
17 jan
19:00
18 jan
15:00
24 jan
15:00
24 jan
19:00
25 jan
15:00
Efter streetdanssuccén Svansjön är Fredrik Benke Rydman tillbaka med nya dansföreställningen Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game.
I “Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game” skapar en av landets mest hyllade koreografer en visuellt effektiv show med en blandning av streetdance och modern dans och med specialskriven musik av bland andra Andreas Kleerup och Mando Diao. Föreställningen handlar om vänskap, bekräftelse och om vad vi människor är beredda att göra för att nå toppen. I “Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game” spelar dansarna ett spel där de bygger upp allt från en tom och naken scen tills det exploderar i ett visuellt crescendo. Under föreställningens gång sätts dekor, ljus och scenografi på plats av dansarna. En efter en åker dansarna ut och tvingas då passa upp på dem som blir kvar. Allt förändras när publiken ger sig in i spelet och röstar fram en vinnare av “The Monopoly Game”
– Vi vill ha det bättre hela tiden och vi lever i en verklighet som definieras av konsumtion. Vi tillverkar prylar som har kortare livslängd för att de ekonomiska hjulen skall rulla. Jag känner att jag lever mitt liv så, fast en del av mig inte vill det. När vi ligger på dödsbädden är de nära och kära det enda som betyder något. Varför jobbar vi ändå hellre en timme extra än åker hem till vår familj eller ringer till mamma? frågar sig Fredrik Benke Rydman
Precis som i den stora succén ”Svansjön” använder Fredrik Benke Rydman i ”Stop. Play. Rewind. – The Monopoly Game” modern, specialskriven musik och smarta lösningar för att förstärka dansarnas uttryck på scen. Den här gången har han tagit hjälp av de populära artisterna Andreas Kleerup. Blandningen av stilar har blivit något av Fredrik Benke Rydmans signum och koreografin innehåller både modern dans och streetdance.
– När man jobbar med specialskriven musik kan man skapa precis den dramatik som gör föreställningen som bäst. Att dessutom dansen och musiken växer fram i symbios är en otroligt rolig och spännande process, säger Fredrik Benke Rydman.
Om Fredrik Benke Rydman
Fredrik Benke Rydman har satt Sverige på den internationella danskartan med flera av sina projekt. Han var med och grundade det hyllade och banbrytande danskompaniet Bounce på 90-talet som i över tio års tid turnerade i Sverige och Europa med olika föreställningar så som “The Score” och “Gökboet”. 2006 tilldelades Bounce Svenska Dagbladets operapris och 2010 sålde de ut Globen fem gånger om med den pampiga avslutningsföreställningen ”The Last Bounce”.
Efter Bounces upplösning skapade Fredrik Benke Rydman en modern streetdance-version av klassikern ”Svansjön” 2011. Föreställningen hyllades i media, blev en stor succé och turnerade över hela Europa.
Våren 2013 anlitades Fredrik Benke Rydman för att göra mellanakter och öppningsnummer i Eurovision Song Contest 2013 inför över 170 miljoner tittare från hela världen. Ett drygt halvår senare hade hans version av Shakespears klassiker ”MacBeth” premiär på Stadsteatern i Stockholm. Dans- och teaterföreställningen i 70-talsanda innehöll funk, locking och soulmusik och spelades under vintern 2013-2014.
Fredrik Benke Rydman har även arbetat med flera stora svenska artister så som Robyn, Eric Saade, Darin, Martin Stenmarck, Lena Philipsson och Janet Leon. Dessutom skapade han, tillsammans med kollegorna på Bounce, den stora flashmob-succén och Michael Jackson-hyllningen på Sergels torg 2009 som setts av över 12 miljoner personer på Youtube.
Läs mer: www.blixten.se