En urskog så mörk att solen aldrig når marken möter oss på scenen. Från någonstans hör vi ekot av ett skrik. Föreställningen har börjat. Innan kvällen är slut kommer skogen att vara förlorad för alltid. 

Biljetter

Föreställningslängd

105 minuter

29 mar

19:00

30 mar

19:00

31 mar

19:00

1 apr

16:00

I Traces följer koreografen och artisten Wim Vandekeybus de spår han lämnat efter sig. Han ser tillbaka på den punkt varifrån hans sökande började: dramat av impulser och instinkter, spelet av energier och intensiteter. I den överväldigande rumänska naturen, med Europas sista urskogar, söker Vandekeybus efter spår som är äldre än mänskligheten och dess minnen. För den inre historien, historien som utspelar sig före eller bortom språket, den intensiva, ordlösa Traces, kan bara berättas genom dansens och musikens puls.

Det är ett sökande efter spår av naturen som kroppen har glömt eller förträngt. Hur mycket natur lever fortfarande i mänskligheten? Hur mycket djur i människokroppen? Vad händer när vi är i fara, när vi måste fatta intuitiva beslut för att överleva?

Tio dansare rör sig till ett soundtrack av Trixie Whitley, Shahzad Ismaily, Ben Perowsky och Daniel Mintseris, inspelat med specialgäst Marc Ribot på gitarr i en värld där björnar lurar bakom varje gran, oavsett hur många civiliserade vägar människan försöker rita ut.

Ultima Vez

Ultima Vez är en belgisk modern dansgrupp. Den bildades 1986 av Wim Vandekeybus.

Wim Vandekeybus

Wim Vandekeybus (1963) är koreograf, dansare, filmare och fotograf. Han grundade sitt danskompani Ultima Vez i mitten av åttiotalet. Med sin unika stil har Vandekeybus skapat milstolpar inom utvecklingen av modern dans med sina framträdanden under åren. Vandekeybus har skapat ett rörelsespråk där han sammanställer intuition, impuls och instinkt med energi, risk och fara, vilket skapar en dramatisk världsbild, full av dynamik och konflikter. Ett centralt fokus i hans arbete är den oförsonliga konflikten mellan kropp och sinne, känsla och intellekt, man och kvinna, natur och kultur, människa och djur, grupp och individ, illusion och verklighet. Vandekeybus arbete kännetecknas av nästan tvångsmässiga upprepningar av ett enda tema: hur människan reagerar på extrema situationer. I detta sammanhang fäster han särskild vikt vid det han kallar "katastrofens ögonblick" - vilket ironiskt nog inte utesluter hans inkluderande av humor, lekfullhet och till och med en viss skämtsam lätthet i sitt arbete.

Vandekeybus föreställningar tar formen av associativa montage med en förkärlek för att korsa gränser mellan discipliner som samtidigt inte förlorar någonting av sin starkt rotade autonomi i processen. Hans dans återges på ett kraftfullt teatraliskt sätt. (Live)musik och video/film är ofta  drivande krafter i föreställningarna. Vandekeybus har tidigare samarbetat med musiker som Thierry De Mey, Peter Vermeersch, David Byrne, David Eugene Edwards, Arno, Charo Calvo, Mauro, Marc Ribot och Trixie Whitley. Koreografen har också skapat kortfilmer för användning i olika föreställningar - av vilka några kan betraktas som fristående verk i sig, som Blush (2004) och Monkey Sandwich (2013). Vandekeybus gjorde också Galloping Mind (2015), hans allra första långfilm.

Biljetter

Dela event:

Introsamtal 29 mars kl 18 i foajén mellan Wim Vandekeybus och Björn Säfsten.

Tio karismatiska dansare rör sig i detta på en gång drastiskt föreställande och mystiskt abstrakta verk.

Dagens Nyheter

En föreställning som kastar sig mot mörkret.

Expressen

Ett verk som sjuder av liv och död.

SvD

With TRACES, Wim Vandekeybus confirms that he is a phenomenal choreographer. TRACES is much more than a simple choreography: it is an investigation into human nature told through snappy bodies and spectacular stage effects."

—Mariavittoria Veneruso (teatro.it)