Astrologi, folkliga danser, kentauren Chiron och ett hopp om förändring. Weld kommer med sitt förlängda kompani Weld Extended och den säregna koreografen Frédéric Gies för att ge Dansens Hus publik det fjärde kapitlet i danscykeln Chiron in Aries.
BiljetterSpelas på
16 feb
19:00
17 feb
19:00
Constellations and alliances: Chiron in Aries, Recital #4 är en koreografi inspirerad av mytologi och astrologi med sju dansare och ett technoset av tyske DJ-veteranen Fiedel.
Vi bjuds in till en koreografiskt detaljerad värld där dansen skulle kunna komma från ett fiktivt förflutet eller en imaginär framtid. Rörelserna har komponerats samman som om de vore folkliga, rituella danser – men på ett lite skevt, hemmagjort vis. Det vilda, oregerliga flätas samman med det milt mjuka.
I den grekiska mytologin var Chiron en kentaur som invigdes i läkekonst, musik och profetia av konsternas gud Apollon. En förgiftad pil träffade Chiron och gav ett sår som aldrig läkte. Den mindre planeten Chiron kallas därför inom astrologin för ” Den sårade helaren”. Den representerar våra djupaste sår och vår förmåga att läka.
Detta verk uppfinner sin egen mytologi. Vilka konstellationer och allianser samlar oss idag? Kan dessa grupperingar förändra, ge oss hopp och bygga broar? Gies koreografier ligger precis på gränsen där gammalt och nytt skaver mot varandra. Vad uppstår i denna friktion?
Weld Extended
Weld Extended är en förlängning av projektet Weld Company och en del av dans- och konstscenen Weld, på Norrtullsgatan i Stockholm. Här möts dansare och koreografer av olika åldrar och erfarenheter i ett gemensamt utforskande. Urpremiären av Chiron in Aries, Recital #4 är fortsättningen på en serie danser som tidigare visats på Weld med Frédéric Gies egen ensemble. Denna gång är det istället en ny konstellation danskonstnärer, både nya och välbekanta inom ramen för Weld Extended, som bildar ensemble.
Frédéric Gies
Frédéric Gies (SE/FR) är dansare och koreograf baserad i Sverige. Växlande mellan urverkskomposition och det intensiva kaos som genereras av dansande kroppar som överlämnar sig till de begär och krafter som genomtränger dem, ger Frédéric Gies stycken dansens förmåga att tala utan att behöva demonstrera eller representera. Med utgångspunkt från sin tidigare utbildning i balett, möten med specifika trender inom samtida dans under 90-talet, dansgolvsupplevelser på technoklubbar och raves samt deras studier av somatiska praktiker, närmar sig Gies form som möjligheter snarare än begränsningar. Hens arbete tar upp politik på ett icke-representativt sätt, kroppar som anstiftare av rörelse förstärker inte identiteter utan gräver i stället fram lager av komplexitet. Frédéric Gies arbete är också tätt kopplat till technomusik. Hen har utvecklat praktiken Technosomatics, som föreslår en somatisk metod för klubbdans.
Frédéric Gies är verksam som koreograf sedan 1996, först med bas i Frankrike sedan Tyskland och de senaste åren; Sverige. Hens arbete presenteras både lokalt, nationellt och internationellt i såväl traditionella scenrum, som på klubbar, musikfestivaler och museer. Under sin karriär har hens verk visats i 19 olika länder. Gies påbörjade sin karriär som dansare i början av 90-talet i Frankrike. Hen dansade då för koreografer så som Daniel Larrieu, Olivia Grandville, Jean-François Duroure, Odile Duboc, Bernard Glandier and Christophe Haleb. Det var också i Frankrike hen påbörjade arbetet med att skapa egna koreografiska verk, först i samarbete med andra och sedan som ensam upphovsperson. Hen har också dansat i verk av tex. Cristina Caprioli, Jefta van Dinther, Alice Chauchat, Isabelle Schad och Antonija Livingstone. Genom sin karriär har hen också koreograferat verk för andra tex. Weld och DDSKS. Och under 2021 har Gies skapat ett orginalverk för Corpus.
Fiedel
Fiedel is no average techno or house DJ. His sets build something new, while capturing the moment. Whether straight techno, banging 80’s acid or electro funk: he always surprises.
Born and raised in Brandenburg, he finds access to the music through various artists and styles in the mid 1980s. He was influenced by artists of the old school hip hop like Mantronix and Egyptian Lover and the early works of Depeche Mode and Kraftwerk. A very important influence was Monika Dietl’s radio show at Radio 4U in West-Berlin. Her show aroused the fascination and the longing for musical freedom and diversity, that was not possible in former Eastern Germany. Those impressions gave him a first feeling, a first vision of what should become alive later on.
After the wall came down, the way was open to access a fresh scene, and with it came a whole spectrum of new and old music to discover. In the beginning of the 1990s, he started DJing in public as a regular at the Monday events at Subversiv. Shortly after he began his collaboration with his befriended Errorsmith under the name of MMM. Since 2000 he is resident at OstGut and later on at Berghain. On the compilation Fünf he had his first solo release on the incorporated Ostgut Ton label, followed by contributions to the compilations Various (2013) and Ostgut Ton | Zehn (2015). In 2012 he eventually founded his own label Fiedelone, to give his own productions a more personal base. In spring 2014 he developed a live set, which he premiered at Berghain. March 2017 saw his first full Ostgut Ton release with the 12″ Substance B, followed up by his contribution to the Berghain mixes series in January 2018.
Premiärfest med DJ Fiedel i foajén efter föreställningen.
Samtal med publiken i foajén. Ställ dina frågor till gruppen! Frédéric Gies, Anna Koch, Elise Brewer, Brittanie Brown, Gergo D.Farkas, Nefeli Gioti, Andreas Haglund, Maria Naidu och Anna Pehrsson medverkar.
Koreografi
Frédéric Gies
Weld Extended
Elise Brewer, Brittanie Brown, Gergo D.Farkas, Nefeli Gioti, Andreas Haglund, Maria Naidu, Anna Pehrsson.
Musik
Fiedel
Ljusdesign
Thomas Zamolo
Kostym
Grzegorz Matlag
Samproduktion
Dansens Hus
Med stöd av
Kulturrådet, Region Stockholm, Stockholms stad
Produktion
Weld i samarbete med Dance is ancient
Foto
John Gripenholm