Philip Berlin (SWE) Rough potentials

Biljetter & info


Höstens första Late Night bjuder på en urpremiär med Philip Berlin och hans ”Rough potentials”. Verket är ett samarbete mellan Philip Berlin, Ulrika Berg, Louise Perming och Linn Ragnarsson. Musiken  är skrivet av den finske kompositören Vladislav Delay som bland annat skrivit musiken till den svenska storfilmen ”Borg”.

I den tid då varor blivit estetiserade.
Konsumtionen erotisk.
Politiken spektakulär.
Vad vill då koreografin föreslå?

Overksamhet och oordning. Dans, extas och en varaktig närhet.
Kanske ett överflöd och ett slöseri i en icke-konsumistisk mening?
Att öppna sig mot lyxen i att vara overksam.
Kanske >>förslösande<< av sinnlighet?

Att samtidigt uppslukas av ett intensivt stegrande auditivt landskap och den konstant fallande snön.
Att bli dansad genom aktiviteter som ger oss tät diskontinuitet och avbrott; och en smått obefintlig regelbundenhet.

Kan en uppdelad och fragmenterad samtid avslöja sig genom våra erfarenheter av repetitiv kompromisslöshet?
Genom repetition bekräftas det >>overksamt onyttiga<<.
Ett gränslöst behov av >>förslösning<< bortom kapitalismens kommodifiering. Att förbrukas bortom förstörelse.
Där det överflödiga kan ta obegränsad plats.

Kvällens upplägg

27 september

20.00 Föreställning (ca 40 min)
ca 20.45 Mingel i lilla foajén
ca 21.15 ”På kanten av ett publiksamtal” (Deltagare: Liv Strand, Marcus Doverud och Nathalie Wuerth)
ca 22.00 Mingel i lilla foajén och poesiläsning – Eugene Sundelius von Rosen.

28 september

20.00 Föreställning (ca 40 min)
ca 20.45 Mingel i lilla foajén och poesiläsning – Eugene Sundelius von Rosen.
ca 21.00 ”På kanten av ett publiksamtal” (Deltagare: Philip Berlin, Liv Strand, Marcus Doverud och Nathalie Wuerth).
ca 21.30 Konsert med Orphan Ann (30min)
ca 22.00 Mingel i lilla foajén

Om koreografen

Philip Berlin

Koncept & koreografi

Philip Berlin är baserad i Stockholm och arbetar sedan 2010 med dans och koreografi. Han är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan modern/nutida linje.

Philip har de senaste åren samarbetat med bland andra Louise Dahl, ccap/Cristina Caprioli, Gisèle Vienne, Frédéric Gies och tillsammans med Ulrika Berg är han initiativtagare till SUNDAY RUN_UP.
Han har tidigare visat arbeten på Moderna Museet Stockholm och Théâtre de la Ville Paris.

Philip har även arbete med CCN Ballet de Lorranie och dansat i verk av bl.a Maria La Ribot, William Forsythe, Merce Cunningham och Mathilde Monnier.

Vladislav Delay

Musik

Beskrivs av The Wire Magazine som ”en av de mest konsekvent kreativa artisterna under vår tid” Vladislav Delays långa karriär har gjort honom till en viktig inflytelserik artist inom den elektroniska musikscenen. Hans karriär började i slutet av 90-talet och fick sitt genombrott i början av 00-talet när han producerade kultklassiker som ”Entain”, ”Multila” och ”Anima”.

Vladislav Delays ”stil” är en obefintlig sammansättning av underjorden; begränsad, skrymmande och fullständigt paralyserande.

Han har släppt över tjugo kritikerhyllade album, alla i olika genre under hela sin karriär. Detta inkluderar även då han associeras som en av de som oavsiktlig uppfann genren ”Micro House”. Den avgörande releasen ”Vocalcity” fick 9,7 på Pitchfork. (Ja vi skulle kunna vara formella hela dagen, men det där är ett av de mest perfekta ögonblicken inom popmusiken)

Vladislav är en mångkunnig person, som regelbundet samarbetar med kompositörer så som Craig Armstrong, även jamaicanska legender som Sly & Robbie och norska jazzmusiker Nils-Petter Molvaer och Eivind Aarset.

Nyfiken på mer om Vladislav Delay? Klicka här för att öppna en spellista i Spotify

Ulrika, Louise, Eugene och Orphan Ann

Medverkande

Ulrika Berg är verksam inom dans- och koreografi-fältet och baserad i Stockholm. Hon har arbetat med, bland andra, Ludvig Daae, Cristina Caprioli/ccap, Rebecka Stillman, Deborah Hay, Rasmus Ölme&Svärmen, Anna Koch, Janne-Camilla Lyster och med Cullbergbaletten i Reproduction 2015 av Eszter Salamon och Figure a Sea av Deborah Hay. Tillsammans med Philip Berlin är hon initiativtagare till SUNDAY RUN_UP.

Louise Perming arbetar som dansare inom scenkonst i Sverige och internationellt. Hon har sedan 2014 arbetat med ccap och Cristina Caprioli i projekt som, A Line Up, Sadness extended, Petrolio2, Träd, att att och pågående projekt, Hon som tror sig vara en blek planet. Louise har sedan 2016 arbetat tillsammans med Gisèle Vienne i föreställningen crowd som turnérar internationellt (2017-2020). Hon har även arbetat med, bland andra, Björn Säfsten och Shumpei Nemoto. Louise har studerat vid Balettakademien i Stockholm.

Eugene Sundelius von Rosen (född 1991) är baserad i Stockholm. Hans verk berör språk och miljöer och äger rum på och utanför scenen. Han har tidigare visat verk på bl.a. Index, Minibar, Marabouparken och Delfi i Malmö. Som poet debuterade han 2017 med Djurgårdsbrunnen (podpoesi press) en långdikt i glipan mellan det felsagda och det felhörda.

Orphan Ann är en stockholmsduo som gör kolsvart, hjärtskärande synt med gotiska undertoner och en distinkt känsla för det återhållet dramatiska. Bakom namnet döljer sig Sofia Al Rammal (SARS, Född Död) och Anja Enerud från arrangörskollektivet Masskultur. I höst släpper de sitt debutalbum The Practice of Surrender på stockholmslabeln Moloton Klicka här för att lyssna på dem på Soundcloud

På kanten av ett publiksamtal, ett koreograferat samtal med Marcus Doverud, Liv Strand och Nathalie Wuerth samt några av de medverkande i Rough Potentials. Vi vill prata om och aktivera några impulser som fungerat som grund till föreställningen och scenrummets fysiska uttryck.

Marcus Doveruds arbete utmärks av kopplingar mellan kroppsliga, rumsliga och musikaliska yttranden. Koreografi och musikalisk komposition vidrör varandra i sceniska förhandlingar. Dansstycket ”cool cool uncool and loving warm” (2016) tillsammans med dansaren Emma Daniel erbjöd ett koreografiskt iscensättande av ”groove” genom dansen. Marcus Doverud har gjort flera soloföreställningar i Sverige och utomlands och har ett långvarigt samarbete med bildkonstnären Liv Strand som resulterat i ett flertal performances och boken Viformation. Doverud har tidigare arbetat med teater bland annat på Unga Klara, Stockholms stadsteater.  Doverud har Stockholm som bas och är utbildad vid Teaterhögskolans mimprogram i Stockholm och i estetik och filosofi vid Södertörns högskola. I oktober 2018 har koreografin ”Hudjaget” premiär. Hudjaget är Doveruds första verk gjort för flera dansare. www.marcusdoverud.com

Liv Strand fördjupar sig som konstnär i processer som formar förståelse. Konst är för henne en praktik där fysiska material används för att uttrycka relationer, tillsammans med talat språk. Utförandet av en relation, mellan personer och även till ting formar förslag med subjektiv precision. Ett par pågående samarbeten ger utrymme för förhandling om sätt att göra tillsammans på. Idéer blir till som installationer, och i workshops, aktiverade och perverterade i förhållande till etablerade föreställningar. Liv Strand har ställt ut på Nikolaj Kunsthall, Köpenhamn, Haus am Waldsee i Berlin och galleri 0047 i Oslo, Verkstad konsthall i Norrköping, Krognoshuset i Lund och med Grafikens Hus i Södertälje. www.livstrand.com

Nathalie Wuerth ser rösten som ett material för att undersöka kroppens gränser och språk. Från preverbala uttryck till slogans och citat, söker Wuerth att med rösten inta andra kroppar och positioner,  t ex en dammsugares eller en serie insekters. De senaste fyra åren har Wuerth jobbat med frågor som rör det oavlönade arbetet i hemmet, inspirerad av den feministiska rörelsen Wages for Housework Campaign från tidigt 70-tal, vars arbetskritik idag fått en ny och utvidgad aktualitet.Nathalie Wuerth har tidigare visat verk på Primary (2018) Closed for Maintenance och på Konsthall C (2016) Clair the Ear – en hushållskör. Hon har gjort performance på Norrtälje Konsthall (2016) aspIre och på Marabouparken (2017), Mmm… , samt deltagit i performance på PAB I Bergen (NO), på Spectrum och Acud Macht Neu i Berlin (GER). www.nathaliewuerth.com

Mer information

Jag förstår

ad