8 mar
10:00
9 mar
10:00
10 mar
10:00
11 mar
10:00
Du som vanligtvis sitter i publiken och undrar varför det ser ut som det gör, får under en dag chansen att göra en fysisk djupdykning in i den samtida dansen. Testa på arbetssättet och lär känna idéerna bakom Säfstens koreografi. Ingen tidigare erfarenhet krävs, bara en nyfiken kropp.
Dagen kommer att se ut ungefär så här:
10.00–10.45 Presentation av dagen och en enklare uppvärmning
10.45–11.00 Kort paus
11.00–13.00 Övningar
13.00–14.15 Lunch och kaffe
14.15–16.00 Övningar
Klädsel: Bekväma och oömma kläder, ni kommer att både röra er och vara stilla, det kan vara skönt att ta med sig något extra plagg att ta på sig så att ni inte blir frusna. Skor behövs inte men strumpor är bra. Det kommer att finnas möjlighet att byta om här för den som önskar.
Anmäl dig genom att köpa biljett till önskad dag. I priset ingår lunch och fika. Max antal platser per tillfälle är 20 st. Från 60 år och uppåt! Om du har frågor kontakta Michelle på programavdelningen [email protected]
Lunch & fika äter ni gemensamt i Lilla foajén, meddela Michelle senast 4 mars om ni har någon allergi eller annat kostrelaterat som är viktigt att veta.
Mer om Björn Säfsten
Björn Säfsten skapar koreografisk konst i tätt samarbete med sina konstnärliga team. Just nu arbetar han med verket Matsalen, en beställning för Regionteater Västs Dansensemble i Borås och Göteborgsoperans Danskompani. Därefter följer Language fools, skapat för Säfsten Produktion i samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg och turné i Dansnät Sverige hösten 2016. Säfsten har de senaste åren arbetat som forskare på Umeå Konsthögskola där han bedrivit en fyra årigt forskningsprojekt med filosofen Per Nillson. Under dessa år 2012-2015 skapande han även sina senast verk: Introduction 2012, Fictional copies 2013, Idiots 2014. Säfsten har varit verksam som koreograf sedan 2003 och en återkommande koreograf på Dansens Hus i Stockholm.
Så här berättar Björn Säfsten om sin arbete
I koreografen Björn Säfstens arbete och verk skärskådas, dissekeras och blottläggs kroppen och medvetandet liksom deras gemensamma handlingar. I centrum står skapandet av ”en annan kropp”, en annan föreställning om mänsklig kroppslighet som väcker bilder som problematiserar vår uppfattning om människans natur. Den fysiska rörelsen frilägger bilder som härstammar från en viss fysisk handling på ett slumpartat sätt. Därigenom kan verken ta oväntade visuella vändningar och göra tvära kast. Det omformar ofta sig självt medan det framförs och manifesterar sig på nytt varje gång i varje möte med en publik.
Vårt syfte är att blottlägga kroppsliga dilemman genom att medvetet skapa situationer där dansarens tankar avslöjas, läggs i öppen dag för åskådaren. Verket leker med föreställningen om språk – försöker förvirra åskådaren och avlägsna henom från den förväntade läsningen av kroppen. Kroppen ses som en sammansättning av flera viljor, önskningar och befallningar för att komma bort ifrån en föreställning om kroppslig och mental enhet. Att förändra föreställningen om kroppen och förkroppsligande av föremål, liksom förhållandet mellan dessa båda, är centralt för utforskandet och presentationen.
Den exakta instruktionen till den enskilda rörelsen är hjärtat i verket. De skapas i ögonblicket genom handlingar som sysselsätter dansaren med en blandning av befallningar, förbehåll och kroppsliga parametrar. Metoderna bakom verket pekar i riktning mot genomlysning och icke-singularitet och blottlägger tankens och rörelsens lopp genom dansaren i rörelseögonblicket. Energierna i rörelserna varierar från avvaktande tvekan till övertygad beslutsamhet, medveten stillhet och utbrott av aktivitet. Inkonsekvensen i rörelserna skapar icke-singulariteten, det olinjära berättande som intresserar Björn och konstnärerna som arbetar med de olika koreografierna. Verket strider mot vår traditionella uppfattning om förståelse, med syftet att räkna in de individuella åskådarnas olikhet som en faktor i förhållandet mellan scen och salong, mellan dansarnas arena och publikens. Vi vill diskutera hur våldsamt språket undertrycker både dansarens och åskådarens relation till rörelse och kropp. Vi vill blottlägga den mångfacetterade förståelse som kroppslig erfarenhet innebär och utforska hur den kan användas i privatlivet liksom inom den offentliga och politiska sfären.