Jan Martens (BEL) Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones 1 – 2 februari 2022

Jan Martens är tillbaka på Dansens Hus stora scen med ett verk för hela 17 dansare i åldrarna 16-69 år.

Biljetter & info

Spelas på

Stora scen

Föreställningslängd

90 min (utan paus)

Håll dig uppdaterad om biljettläget! 
Prenumerera på vår nyhetsbrev


En 16-åring, en 69-åring, däremellan en mångfald av kroppar och danserfarenhet. Totalt rymmer ”Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones” 17 dansare från olika generationer, olika danstekniker och bakgrunder som alla söker sitt unika uttryck. Hur ger man de andra dansarna i föreställningen utrymme medan man själv letar efter sin egen unika plats och röst på scenen?

I den tid när polarisering kryper fram ur alla samhällets vrår och vinklar, försöker gruppen se varandra på riktigt, bortom stereotyper och sociala dogmer. Att få vara sig själv, i en grupp. Utan att stjäla sin meddansares rampljus och med en önska att bli sitt bästa jag. Går dessa två att förena? Ja, säger Jan Martens. Genom att ge varandra nödvändigt utrymme. Genom att omfamna olikheter och genom att använda scenutrymmet och föreställningen som en ideologisk försökskanin. En föreställning om kraften som ligger i att inte anpassa sig till vad andra tycker och gör.

Experimentet får och tar stöd i ett musikaliskt soundtrack av protestsånger från olika tidsepoker – från Henryk Górecki via Max Roach & Abbey Lincoln till Kae Tempest.

Belgiska Jan Martens har tidigare gästspelat vid två tillfällen på Dansens Hus stora scen. 2017 med den intima ”Sweat baby sweat” och 2018 med den hyllade ”The dog days are over”.


Jan Martens

Jan Martens

Jan Martens (°1984, Belgien) Koreografen och dansaren Jan Martens har arbetat som dansare i flera belgiska kompanier, däribland United-C och Ann Van den Broek. Han utexaminerades från Artesis Conservatory for Dance i Antwerpen 2006. Sedan 2009 är han även verksam som koreograf med ett flertal internationella succéer bakom sig, senast THE DOG DAYS ARE OVER och SWEAT BABY SWEAT. I sitt arbete vill han framhäva skönheten i den mänskliga imperfektionen, snarare än fysisk virtuositet.

Martens är sedan 2017 creative associate vid deSingel international arts campus (Antwerp, BE), fram till 2021. Han är också medgrundare av den koreografiska plattformen GRIP.

Medverkande

Koreografi

Jan Martens

Dansare

Ty Boomershine, Truus Bronkhorst, Jim Buskens, Baptiste Cazaux, Zoë Chungong, Piet Defrancq, Naomi Gibson, Kimmy Ligtvoet, Cherish Menzo, Steven Michel, Gesine Moog, Dan Mussett, Wolf Overmeire, Tim Persent, Courtney May Robertson, Laura Vanborm and Loeka Willems UNDERSTUDIES: Pierre Bastin, Georgia Boddez, Zora Westbroek and Lia Witjes Poole

Artistisk assistent

Anne-Lise Brevers

Ljusdesign

Jan Fedinger

Ljusdesignassistent

Vito Walter

Kostymdesign

Cédric Charlier

Kostymdesignassistent

Alexandra Sebbag, Thibault Kuhn

Externt öga

Marc Vanrunxt, Renée Copraij, Rudi  Meulemans, Siska Baeck

Text

Utdrag från SPRING av Ali Smith. Copyright © 2019, Ali Smith, Med tillstånd av The Wylie Agency (UK)

Musik

“Concerto pour Clavecin et Cordes Op 40” Réf Im: 108884 Musique de Henryk Mikolaj Górecki © PWM Editions représenté par Alphonse Leduc Editions Musicales ; “People’s Faces” written by Kae Tempest and Dan Carey © Published and Administered by Domino Publishing Company Limited (50%) and MANATA LTD Administrated by Warner/Chappell Music Belgium N.V. (50%) ; “Triptych: Prayer/Protest/Peace” written by Maxwell Roach © Published by Milma Publishing Company Administered by Kobalt Music Publishing Limited.Music Publishing Limited.

Tekniskt regi

Michel Spang

Tekniker

Valentijn Weyn/Bennert Vancottem

Produktionsledare

Sylvie Svanberg

Produktionsassistent

Marie Luyten (internship), Saskia Vervoort

Kompaniledning

Klaartje Oerlemans

Ledningssupport

Ruud Van Moorleghem, Lotte De Mont

Kommunikation

Sam Loncke

Foto

Phile Deprez

Grafisk design

Luis XertuTEASERS

Trailer

Stanislav Dobak, Jan Fedinger

Produktion

GRIPIN COLLABORATION

Samproduktion

Dance On Ensemble 

Internationell distribution

A Propic / Line Rousseau and Marion GauventCO-PRODUCTION:  deSingel international arts campus (Antwerp, BE), Theater Freiburg (DE), Sadler’s Wells (London, UK), Julidans (Amsterdam, NL), Festival d’Avignon (FR), Le Gymnase CDCN Roubaix Hauts-de-France (FR), Norrlandsoperan (Umeå, SE), La Bâtie – Festival de Genève & l’ADC – Association pour la Danse Contemporaine Genève (CH), tanzhaus nrw (Düsseldorf, DE), Le Parvis Scène Nationale Tarbes-Pyrénéés (Tarbes, FR), La Danse en grande forme (CNDC – Angers, Malandain Ballet Biarritz, La Manufacture – CDCN Nouvelle-Aquitaine Bordeaux – La Rochelle, CCN de Caen en Normandie, L’échangeur – CDCN Hauts-de-France, CCN de Nantes, CCN d’Orléans, Atelier de Paris / CDCN, Collectif Fair-e / CCN de Rennes et de Bretagne, Le Gymnase | CDCN Roubaix | Hauts-de-France, POLE-SUD CDCN / Strasbourg and La Place de La Danse – CDCN Toulouse Occitanie) and Perpodium WITH THE SUPPORT OF: De Grote Post (Ostend, BE), Charleroi Danse (BE), CCNO – Centre Chorégraphique National d’Orléans icw Théâtre d’Orléans (FR) and December Dance (Concertgebouw and CC Brugge)WITH THE FINANCIAL SUPPORT OF:  the Flemish Government, the city of Antwerp, Tax Shelter of the Belgian Federal Government and Cronos InvestTHANKS TO: Mr. Jean Chabert (STANLEY/STELLA)

ad