Balettakademien Imprint 25 – 26 maj 2018


Efter tre år på Yrkesdansarutbildningen tar Balettakademiens sistaårsstuderande sina första steg ut i världen. I år har slutproduktionen en extra guldkant då eleverna ska dansa en av den världsberömde koreografen Ohad Naharins verk: Echad Mi Yodea.
Dessutom visas också ett utdrag ur den svenske stjärnkoreografen Mats Eks Svansjön.


PROGRAM

Jiggy
Koreograf: Subjazz

Echad Mi Yodea
Koreograf: Ohad Naharin

Ett utdrag ur svanarna i Svansjön
Koreograf: Mats Ek
Inrepeterad av Ana Laguna

«RAY»
Koreograf: Tine Aspaas

What do you Think?
Koreograf: Christopher Bergström

Time Crystal
Koreograf: Satoshi Kudo


OM Balettakademien

Balettakademiens Yrkesdansarutbildning är en mångsidig, och internationellt präglad utbildning som ger sina studerande de danstekniska och artistiska färdigheter som krävs i branschen.

När Balettakademien grundades 1957 av Lia Schubert var det den första yrkesinriktade dansskolan som inte bara omfattade klassisk balett utan även modern dans och jazzdans.

Ledorden var Utvecklande, Lustfyllt och I framkant – att skapa en dynamisk utbildning genom upplevelsebaserad inlärning. En plats för både möjligheter och utmaningar. Så var det då och så är det nu.

Det är med stolthet vi presenterar diplomeringsåret 2018 här på Dansens Hus stora scen. Ett möte mellan publik och dansare. Alla timmar de svettats, kämpat och njutit har nu gett dem titeln Yrkesdansare.

Tack för dansen.


Om koreograferna

Ohad Naharin

Ohad Naharin är en koreograf och konstnärlig ledare för Batsheva Dance Company. Han föddes 1952 i Mizra, Israel och började sin karriär med Batsheva 1974 där han gjorde sin koreograf-debut i New York 1980. År 1990 blev Naharin utsedd till konstnärlig ledare för Batsheva Dance Company och etablerade Batsheva – the Young Ensemble, för yngre dansare. Han har skapat över 30 verk för båda kompanierna och även skapat verk för andra som t.ex. Nederlands Dans Theater, the Paris Opera Ballet och Les Grand Ballets Canadiens de Montréal. Utöver hans arbete med scenproduktionerna så har Naharin utvecklat GAGA, den innovativa rörelsen och dagliga träning av Batshevas dansare som har spridit sig globalt till både dansare och icke dansare. Med medborgarskap i både Israel och USA, så lever Naharin för nuvarande i Israel med sin fru, dansaren och kostymdesignern Eri Nakamura och deras dotter Noga.

Porträttbild av koreografen Mats Ek.

Mats Ek

Mats Ek (f 1945) är en av Sveriges genom tiderna mest framstående koreografer och dansare.
Han yrkesbana startade på 1960- och 70-talet då han bland annat arbetade på Dramaten som regiassistent åt Ingmar Bergman, parat med egna regiuppdrag. Från 1973 gick han över till dansen och Cullbergbalettens kompani, för att sedan, knappt tio år senare, ta över som konstnärlig ledare för kompaniet mellan åren 1981-1993. 1993 lämnade Mats Ek kompaniet och har sedan dess arbetat som frilansande koreograf och regissör. Han har också skapat flera föreställningar till Kungliga Operan och Dramaten, bland annat de uppmärksammade ”Julia och Romeo” (2013) och Utvandrarna (2014).

Ana Laguna

Ana Laguna (f 1955) var under 20 år en del av Cullbergbalettens kompani. Hon har också dansat med flera internationellt framstående dansare, till exempel med världsstjärnan Mikhail Baryshnikov. 1996 lämnade hon Cullbergbaletten och har sedan dess arbetat som frilansande dansare, koreografiassistent och pedagog vid bland annat Parisoperan och Operan i Lyon. Hon har också medverkat i de flesta av maken Mats Eks produktioner, dansat vid Netherlands Dance Theater och medverkat i flera TV- och teaterproduktioner såsom ”Andromaque” på Dramaten och Suzanne Ostens ”Mirad – en pojke från Bosnien”. 2006 fick Ana Laguna, som första dansare utanför den Kungliga baletten, hederstiteln hovdansare.

Subjazz

Subjazz är ett projektbaserat danskompani i Oslo. Subjazz’s koreografer Karl Erik Nedregaard och Knut Arild Flatner har i över 15 år samarbetat som kreativa konstnärer med målet att utveckla sina egna konstnärliga uttryck, med rötterna i jazz och modern dans. Deras stil har definierats som både ”cutting edge” och en crossover av stilar, som återspeglar deras engagemang i att etablera och expandera en egen genre av den samtida jazzdansen. För närvarande är både Karl Erik och Knut docenter i jazzdans på Oslo Academy of the Arts. ”Jiggy” är Subjazz femte koreografi för Balettakademien.

Tine Aspaas

Tine Erica Aspaas har en examen från Oslo National Academy of the Arts i Norge, där hon nu arbetar som docent och har fortsatt sin utbildning och utveckling, bland annat med arbete i New York, Los Angeles, Israel, Italien och Nederländerna. Tine har varit en mycket eftertraktad koreograf och performer och hennes karriär har sträckt sig från samtida dans till musikal och stora tv-produktioner. Tine blev 2014 utnämnd till ”Norges dansambassadör”.

Satoshi Kudo

Satoshi Kudo är en dansare och koreograf baserad i Stockholm men kommer ursprungligen från Japan. Han har arbetat för bland annat Claire Parsons, Ohad Naharin, Danish Dance Theatre, Sidi Larbi Cherkaoui och Mats Ek för Kungliga Baletten. 2003 startade Kudo sin karriär som koreograf och tog en fysisk inriktning med ”Motion Qualia”, en metod som Kudo skapat som framkallar ens amygdala. Han kombinerar denna fysiska metod med olika teman i sina verk.

Christopher Bergström

Christopher Bergström är yrkesutbildad i dans på Kungliga Svenska Balettskolan. Från teaterns värld upptäckte han som ung en stor passion för dans och rörelse. Förutom Sverige så har han jobbat i Ryssland och runt om i Europa som dansare. Koreograferat artister som Alcazar, Magnus Uggla och Carola m.fl. för stora scenshower och tv-framträdanden. Idag väljer han att titulera sig som kreativ kreatör då han även designar scenkläder och jobbar som stylist.

Mer information

Jag förstår

ad