Exploderande intensivt, repetitivt och förvrängt i multimedial installation.

Biljetter

Föreställningslängd

40 minuter

23 apr

19:00

24 apr

19:00

Vattenpölar, sandlådor och metalliska kärl skapar tillsammans med kroppens (mikro-) rörelser en ljudbild som intensifieras, exploderar, pausar, upprepas och förvrängs. Dansarna tolkar arkivmaterial live och avgör därmed vad som genom ljud ska ges liv i scenrummet. MOS är ett sceniskt spel som verkar bland uppenbara och fördolda relationer och existerar mellan rörelse, ljud och bild.

Ioanna Paraskevopoulou är grekisk koreograf och detta är hennes första gång i Sverige.

* Ordet/akronymen “mos” har mer än tjugo olika definitioner.

Här är ett urval: make optical splices / microphone off stage / microphone out of service / minus optical signal /minus optical stripe / minus optical sound / missing of sound / mit ohne stimme / mit out sprechen / mixer out smoking / motion on screen / motor only shot / motor only sync /music on side / muted on screen / muted on sound / muted optical stripe.


Artists presented in the framework of Aerowaves, co-funded by the European Union.

2023 11 20 En Co Funded By The Eu Pantone 2023 11 20 Aw Main
Ioanna Paraskevopoulou | Mos
2023 11 21 Portrait Ioanna Paraskevopoulou Photograph By Julian Mommert 20190528 Jcm 7228

Om Ioanna Paraskevopoulou

Ioanna Paraskevopoulou är dansare och koreograf baserad i Aten. Hon tog examen från Greek National School of Dance och studerar för närvarande vid Institutionen för audiovisuell konst (Ionian University). Hennes konstnärliga praktik fokuserar på förhållandet mellan audiovisuella medier och rörelse. Hon har bland annat samarbetat med Iris Karayan, Christos Papadopoulos, Dimitris Papaioannou, Alexandra Waierstall, Katerina S. Andreou och Lenio Kaklea. Hon har tilldelats Stavros Niarchos Foundation Artist Fellowship av ARTWORKS (2019).

Hon skapade sitt koreografiska videoprojekt All She Likes Is Popping Bubble Wrap som en del av Onassis New Choreographers Festival 8. ALSIPBW tilldelades priset för bästa ljuddesign på FIVideodanza-festivalen och priset för bästa videokonst vid MIFVIF. Hon var med och skapade videodansen Battle of Fishes i samband med Miniatures For Revolution. Battle of Fishes vann "Best Cinematography Award" i samband med InShadow Lisbon Screendance Festival.

Hon presenterade Mos på Onassis New Choreographers Festival 9. Hon presenterade också det 10 minuter långa stycket Coconut Effect vid den 7:e upplagan av Danse élargie-tävlingen med vilken hon vann Young Jury Award. Mos valdes ut av Aerowaves Twenty23 och fortsätter att turnera som en del av internationella festivaler.

2023 11 21 Mos Generale Pinelopi Gerasimou High 15

Ioanna Paraskevopoulou om föreställningen MOS

Läs en intervju med koreografen Ioanna Paraskevopoulou om MOS – en exploderande intensiv, repetitiv och förvrängd scenkonstföreställning på Dansens Hus Elverket, 23-24 april 2024

Läs den fullständiga intervjun, ursprungligen publicerad på Dance Art Journal: Ioanna Paraskevopoulou i samtal med Giordana Patumi. 

Vad är MOS och finns det något som inspirerade dig att skapa detta verk?

– MOS är ett sceniskt spel, ett verk som uppstår genom kombinationen av olika material och medier. Det är mitt försök att skapa en dialog mellan rörelse, ljud och bild. Jag upptäckte Foley-tekniken under pandemin från en YouTube-video där Foley-artister återskapade ljudet av filmscener. Jag blev omedelbart fascinerad av idén och skapade ett videoprojekt med titeln "All she likes is popping bubble wrap", där jag experimenterade med denna idé i en inspelningsstudio. Jag utvecklade sedan dessa korrelationer i ett liveprojekt på 40 minuter: duetten MOS.

Har du fått några insikter om den kreativa processen när du utvecklade detta verk?

– Processen var rolig och ganska lekfull! Vi började med att prova olika lekar och fokuserade först på danser som förekommer i filmer. Ett tag experimenterade vi med ljud från olika objekt och vilket ljud som bäst matchade bilden, för att i sin tur skapa den mest exakta ”texturen” för varje visuellt klipp som jag hade samlat på mig. Varje dag innan repetitionerna gick jag till en affär och köpte olika material: trä, metall och andra saker som vi kunde gå, springa och klampa på för att skapa olika sorters ljudkvaliteter. Vi tog lektioner i steppdans. Jag ville absolut att musiken skulle uppstå genom vår dans. Ganska så länge under processen med framtagningen av MOS så var dramaturgin i föreställningen helt utspridd i mitt huvud, förutom några delar som jag var säker på. Sedan en dag såg jag plötsligt hela stycket framför mig som en vision! Jag berättade det för Georgios, min meddansare, och så började det formas.

Utmanar eller tänjer MOS gränserna för traditionella dansformer eller tekniker?

– Jag vet inte om jag kan påstå att MOS tänjer på gränserna för det traditionella. Det är definitivt ett verk som är ganska experimentellt i sitt koncept, eftersom jag använder en viss sorts ljudteknik och förvandlar den till ett verktyg för koreografisk komposition. Nu för tiden suddas gränser, identitet och kategorisering ut inom konsten. Alla konstnärer experimenterar med en obestämbar idé från våra sinnen, vare sig det sker i en studio eller någon annanstans. Ordet experiment är bara ett ord – och ibland blir orden en felaktig representant för innehållet.

Det som spelar roll och är viktigt för mig är det omedelbara och känslan som en föreställning framkallar. Många experiment har gjorts. Många idéer har förkroppsligats. Mycket runt omkring oss är kaotiskt. Jag tror att MOS lyckas genom att den är tillgänglig och direkt, vilket var mitt mål. Att skapa något som skulle ge en omedelbar påverkan på publiken.

Finns det några specifika budskap eller idéer som du hoppas förmedla genom MOS?

- Jag har en stark relation till allt som passerar – de minnen och avtryck som detta lämnar. Jag är intresserad av reproduktionen av audiovisuella element och vad dessa representerar i nuet. En slags synlighet av de processer som sker bakom scenen. Ändå är det inget specifikt som MOS hanterar; föreställningen fångar upp en funktion – i detta fall ljud och bild i relation – och genom detta skapas en sensorisk upplevelse som kittlar publikens sinnen.

Finns det något ögonblick i MOS som du tycker är särskilt värt att lyfta?

- Det är alltid intressant att observera publikens reaktioner. De varierar från land till land. Det finns ögonblick där publiken alltid skrattar, och det är också de ögonblicken som ger mig energi att fortsätta med mitt arbete.

Som koreograf, vad hoppas du personligen uppnå eller kommunicera genom ditt arbete, inklusive MOS?

- När jag själv är publik tycker jag att en föreställning berör som mest när jag dras in i den, känner känslor, minns något och relaterar till den. Som skapare vill jag därför väcka känslor. Jag vill kunna förmedla vad som händer med mig på scenen.

Vilka utmaningar ställdes du inför när du inkorporerade vardagsföremål så som paraplyer, avloppsrensare och kokosnötskal i koreografin?

- Utmaningen låg i hur rekvisitan skulle fungera som ljud och kunna förstärkas i scenrummet. Det var svårt! Oftast skapas ljudeffekter till filmer i en inspelningsstudio, där det finns tekniska hjälpmedel och nödvändig utrusning, men här vi live på en teater. Trots detta så gav det mest glädje och lek i vår process och det faktum att vi använder dem seriöst bidrar bara till att det blir ett underhållande inslag i föreställningen.

Vad hoppas du att publiken tar med sig från upplevelsen av MOS? Vad kan publiken förvänta sig att uppleva eller känna när de ser MOS, och hur ser du på att MOS resonerar hos olika publikgrupper, inklusive de som kanske inte är bekanta med samtida dans?

- Jag uppmanar verkligen publiken som inte är bekant med samtida dans att komma och se föreställningen. MOS är ett verk som genom sin natur och kombination av ljud, bild och rörelse kan tilltala människor med flera olika erfarenheter.

Läs den fullständiga intervjun, ursprungligen publicerad på Dance Art Journal: Ioanna Paraskevopoulou i samtal med Giordana Patumi. 

Foto: Pinelopi Gerasimou
Biljetter

Dela event:

23/4 Eftersamtal

Möt koreografen Ioanna Paraskevopoulou i ett samtal med Stacey Sacks, performer och forskare, Stockholms Konstnärliga Högskola.

MOS succeeds in being a fascinating, intimate, and moving experiment in sound design and dance

The Review Hub

“Truly captivating”

The Stage