En kväll i tre akter: hur skulle Bachs musik se ut i dansform och hur resonerar den i din kropp?
BiljetterSpelas på
Föreställningslängd
90 minuter
2 mar
19:00
Fri entré, biljett krävs
3 mar
19:00
Fri entré, biljett krävs
4 mar
19:00
Fri entré, biljett krävs
Vill du med hjälp av en förflyttning av den egna kroppen se Bachs klassiska verk skapas genom koreografi? Låter krångligt – men är det inte. Alla sinnen är med – delta i en fysisk introduktion, se hur motsägelsefulla rörelser bildar en enhet, lyssna till hur koreografen har arbetat med Bach och kontrapunkt.
Etudes I & II är Tilman O’Donnells (SE/DE/USA) senaste verk, samproducerad av Dansens Hus för Hallen i Farsta. Verkets koreografiska struktur är löst baserat på de musikaliska principer som utgör hjärtat av Bachs komposition Kunst der Fugue, och undersöker det cykliska, repetitiva och aldrig helt slutgiltiga. Etudes I & II blandar rytm, melodi, rörelse och brus för att rita och bilda ett rum som börjar i ögat och slutar i örat.
Utöver att vara ett självständigt koreografiskt verk är Etudes I & II även en inbjudan till dialog i olika former. Kvällen kommer att bestå av en fysisk introduktion följt av dansen, och slingrar sig sedan in i en diskussion i öppet format där olika gäster, liksom dialogiska pirater, iscensätter ett enkelt övertagande – de reflekterar över, avleder och bryter isär verket. Ett unikt avslut till varje kväll.
Tilman O’Donnell
Tilman O’Donnell fick sin utbildning vid National Ballet School i Toronto, Kanada. Tilman var med i GöteborgsOperans Danskompani 2001, Staatstheater Saarbrücken 2002, Cullberg 2003–2007, The Forsythe Company 2007–2012 och som gästartist där mellan 2012-2015. Han har frilansat som koreograf, dansare och lärare sedan 2005.
Han debuterade som koreograf 2005 med Del A, och fick första pris i två stora internationella koreografitävlingar. 2005 och 2017 nominerades han till ”Dancer To Watch” och 2015 till ”Hoffnungsträger”. Han har haft koreografiska uppdrag för bland andra Corpus, Cullberg, GöteborgsOperans Danskompani, Staatstheater Graz, SPIRA och Skånes Dansteater. Han har även producerat och turnerat med egna verk, nu senast med History Was Written By The Losers: Hoedown/ Showdown på WELD 2020.
De senaste åren har han arbetat som dansare i projekt av Fabrice Mazliah, Deborah Hay och Laurent Chétouane samt turnerat internationellt med dessa verk. Han har samarbetat med William Forsythe i utställningsformatet Acquisition Körperschaft, i Essen, Tyskland. Han har även arbetat med Anne Imhof nu senast med verket Natures Mortes på Palais de Tokyo i Paris.
Mellan 2015–2018 var Tilman medlem i den multidisciplinära konstnärs-gruppen HOOD som en del av ett gemenskapsprogram på PACT Zollverein, Essen, Tyskland. 2019 och 2020 fick han ta emot stipendium av SITE Stipendium.
2021 skapade han The View From Here för Skånes Dansteater och nu är han aktuell hos oss med sin Sverigepremiär av In Some Sense.
Concept & Direction
Tilman O’Donnell
Created By
Hana Erdman, Robin Haghi, Jan-Chris Pollert, Tilman O’Donnell, Alma Toaspern
Artists in Dialogue
Samuel Draper, Eva Mohn
Technical Director
Thomas Zamolo
Light Design
Thomas Zamolo
Set Design
Tilman O’Donnell & Thomas Zamolo
With the support of
Mikael Marklund, Anne Vigeland
Co-Produced by
Dansens Hus
Supported by
Kulturådet, Konstnärsnämnden, Stockholms Stad with the generous support of Hallen, Farsta / Anna Grip AB & additional support by Riksteatern