Gunilla Heilborn (SWE) Boken


Alla nyheter har sina kritiker.
På 300-talet före vår tideräknings början gick Platon runt i Aten och grämde sig över skrivkonstens utbredning.
-”Hur ska människor minnas något, nu när de kan skriva ner allt de behöver komma ihåg? De kommer att sluta träna sitt minne och förlita sig på det skrivna, de kommer inte att minnas saker genom att söka i sig själva, de kommer att bli fullständigt beroende av att hämta minnet utifrån sig själva.

Trots det, har människor i alla tider kommit på nya sätt att placera sina minnen utanför sig själva; långa rimmade epos, grottmålningar och medeltida katedraler.
Just byggnader visade sig vara förträffliga lagringsplatser för kollektiva minnen och arkitekturen var länge mänsklighetens allra främsta uttrycksmedel. Detta får dock ett abrupt slut år 1454 när Gutenberg uppfinner tryckpressen. Den mänskliga tanken hittar då en ännu effektivare lagringsplats för våra minnen. En teknik som inte bara är mer motståndskraftig och hållbar än arkitekturen, utan även lättare att bära med sig – den tryckta boken.
Men med den tryckta boken kommer också det linjära berättandets tyranni.

”BOKEN” är del två i Gunilla Heilborns, (enligt egen utsaga), något långdragna trilogi om minnets funktioner som hon startade 2017 med föreställningen ”The Wonderful and The Ordinary”. Denna gång står hon på scen tillsammans med sin assistent Louise och frågar sig om det är möjligt att konstruera ett system som rymmer hela mänsklighetens minne. Eller om det bara var något som renässansmänniskorna klarade av. På den tiden hade de trots allt tillgång till de perfekta proportionernas magiska effekt.

”BOKEN” är en Lecture Performance med text som bas – ett format som Heilborn började utveckla 2015 med sin föreställning The Knowledge (2015). Föreställningen innehåller även Bilder & Siffror, Ljud & Dans, samt Textilkonst av Katarina Wiklund.

Om koreografen


Porträtt av Gunilla Heilborn

Gunilla Heilborn

Koreograf och filmskapare

Gunilla Heilborn har hyllats för sina unika föreställningar spetsade med humor och träffande ironi. Intelligent och poetiskt upplöser hon gränsen mellan allvar och humor. Gunilla Heilborns unika sätt att kombinera text, video och bild har gett henne en ställning som en av Sveriges mest intressanta scen- och filmartister. Hon har flera gånger Guldbaggenominerats för sina kortfilmer och vann 2007 med filmen ”Hur man gör.”

Hennes senaste sceniska verk var ”The Wonderful and the Ordinary” som var ett samarbete mellan Gunilla och den österrikiska teatergruppen Theater Im Bahnhof. Föreställningen hade Sverigepremiär i september 2017 på Dansens Hus. Hon har också gjort föreställningar på bland annat Kulturhuset Stadsteatern

Eftersnack 3 okt

Stanna kvar! Efter föreställningen sker ett eftersnack med koreografen Gunilla Heilborn

ad